Funksjonsbeskrivelse for primærkontakt (PK) i Behovsstyrt bemanning (BOB) v. 1.5

Innholdsfortegnelse

  1. Hensikten med funksjonsbeskrivelsen
  2. Hvem gjelder beskrivelsen for
  3. Ansvarsfordeling
  4. Oppgavene til primærkontakt
  5. Behovsstyrt bemanning
  6. Lovverk 
  7. Kommunale retningslinjer
  8. Referanser

Hensikten med funksjonsbeskrivelsen 

Beskrive ansvar og oppgaver til primærkontakt.

Hvem gjelder beskrivelsen for

Medarbeidere som har rollen som primærkontakt.

Behovsstyrt bemanning

BOB er en arbeidsmodell som sørger for at lovverket følges ved å organisere og systematisere roller, ansvar, arbeidsoppgaver og kompetanse. 

Målet er å sikre faglig forsvarlig oppfølging av brukere og bidra til kvalitet gjennom brukermedvirkning, kontinuitet, effektiv ressursbruk og myndiggjorte og trygge medarbeidere.

Det er utarbeidet minstestandarder for hvordan roller, ansvar og kompetanse bør fordeles og organiseres: 

Minstestandardkrav i Behovsstyrt bemanning (BOB) - tjenester til personer med utviklingshemming

Minstestandardkrav i Behovsstyrt bemanning (BOB) - hjemmesykepleie

 

Ansvarsfordeling

Primærkontakt skal:

  • sette seg inn i rollen og oppgavene som følger med
  • melde til leder ved behov for opplæring, veiledning eller ved utfordringer
  • holde oversikt over tildelte brukere og hvem som er tjenesteansvarlig for de samme brukerne 
  • lese brukers vedtak og bidra til at oppfølgingen er i henhold til lovverk, kommunale føringer, vedtak og fagkunnskap
  • følge opp bruker i tett samarbeid med tjenesteansvarlig og bidra inn i alle deler av den systematiske oppfølgingen og dokumentasjonen 

For å lese om leders ansvar, se: Funksjonsbeskrivelse for leder i Behovsstyrt bemanning (BOB).

For å lese om tjenesteansvarliges ansvar, se: Funksjonsbeskrivelse for tjenesteansvarlig (TA) i Behovsstyrt bemanning (BOB).

Oppgavene til primærkontakt

Primærkontakt skal utføre tjenester til bruker hyppig for å kvalitetssikre oppfølgingen og ha mulighet til å oppdage funksjonssvikt og forverret helsetilstand hos bruker tidlig. 

Primærkontakt følger med på at tiltaksplanen samsvarer med brukers ressurser, behov og mål og veileder kollegaer i oppfølgingen når det er nødvendig. 

Primærkontakt og tjenesteansvarlig har et felles ansvar for at oppgavene blir fordelt mellom seg og utført. Det kan også være aktuelt å utføre oppgavene sammen med andre faggrupper.

Sjekkliste til tjenesteansvarlig og primærkontakt kan brukes til å holde oversikt over oppgaver og framdrift. Oppgavene skal dokumenteres:

 Sjekkliste for TA og PK - Behovsstyrt bemanning (BOB) 

 Gerica - Behovsstyrt bemanning (BOB) - Sjekkliste for TA og PK - Brukerveileder

For mer kunnskap om roller, ansvar og oppgaver se e-læringskurs i KS: https://www.kslaring.no/course/view.php?id=37398.

Kartlegge brukers situasjon og planlegge oppfølgingen

  • Kvalitetsikre at bruker har fått tilstrekkelig informasjon om
    • hvem som er tjenesteansvarlig og primærkontakt. Informasjonen skal gis både muntlig og skriftlig.
    • tjenesten (for eksempel vedtak og avtaler, kontaktinformasjon, vaktordning, andre fagpersoner, tilbud).
  • Kvalitetssikre at følgende er avklart med bruker  
    • gjensidige forventninger rundt samarbeid og tjenestetilbud.
    • om tjenesten skal ha kontakt med pårørende/nettverk og eventuelt hvordan kontakten skal foregå.
    • hvem bruker vil oppgi som nærmeste pårørende. Holde Gerica oppdatert ved endringer.
  • Avklare med tjenesteansvarlig hvem som skal innhente opplysninger, eller informere, dersom bruker ikke har fått tilstrekkelig informasjon.
  • Være pådriver til at kartlegginger blir utført og samarbeide med tjenesteansvarlig om å
    • kartlegge brukers ressurser og behov (tverrfaglig). Kartleggingssamtalen tar utgangspunkt i "Hva er viktig for deg" med fokus på brukers ressurser og mestring i dagliglivet.
    • utføre kartlegginger som er relevante for alle brukere (eksempel: ADL, IPLOS personopplysninger og ernæringssituasjon). Skår dokumenteres i Gerica/ELISE.
    • utføre kartlegginger som er spesifikke utfra brukers situasjon (eksempel: fall, ABCDE/NEWS/SAFE, COPM/PSFS, SPPB, forsterkerkartlegging). Skår dokumenteres i Gerica/ELISE.
    • kartlegge brukers nettverk og relevante samarbeidspartnere (eksempel: tannlege, saksbehandler i NAV, kontakt i spesialisthelsetjenesten, logoped, øyelege). Holde kontaktopplysninger i Gerica oppdatert.
  • Vurdere i samarbeid med bruker, tjenesteansvarlig og andre faggrupper behov for  
    • velferdsteknologi (eksempel: elektronisk medisindispenser, avstandsoppfølgning, trygghetspakker, digitalt tilsyn).
    • personlig utstyr (eksempel: briller, høreapparat, protese, støttestrømper, innleggssåler, inkontinensutstyr).
    • hjelpemidler (eksempel: rullator, personløfter, støttehåndtak, syn/hørsel, komfyrvakt, kommunikasjon).
    • tilrettelegging i bolig (eksempel: fall-, brannforebygging, lysforhold, hverdagsteknologi (eksempel: robotstøvsuger, apper på smarttelefon/nettbrett , smartklokke, timerfunksjon).
    • bistand til håndtering av økonomi.
  • Vurdere sammen med tjenesteansvarlig om det er behov for verge for å ivareta brukers økonomi og rettigheter.
  • Utarbeide og fortløpende oppdatere tiltaksplan i Gerica, i samarbeid med bruker og tjenesteansvarlig.
    • Tiltaksplanen skal til en hver tid gjenspeile brukers ressurser og behov, mål og planlagte tiltak.
    • Primærkontaktens detaljkunnskap om bruker er viktig informasjon som må komme frem i tiltaksplan.
    • Områder, der det er særlig risiko for fare, fremkommer tydelig i tiltak og prosedyretekst (eksempel: fare for fall, brannskade, gå seg vill, ulykker i forbindelse bading).
  • Vurdere sammen med tjenesteansvarlig hvilken helse- og livssituasjon bruker er i etter utførte kartlegginger, se: Kategorisering av brukeres helse- og livssituasjon i Behovsstyrt bemanning (BOB).

Gjennomføre og dokumentere 

  • Utføre tjenester til bruker flere ganger i uken/så ofte som mulig og følge med på om
    • det er endringer i brukers helsetilstand.
    • tiltak er i samsvar med brukers ressurser, behov og mål.​
    • tiltak har ønsket effekt.
    • endringer i brukers helsetilstand innvirker på samtykkekompetansen. Se rutine for vurdering av samtykkekompetanse her.
    • bruker har nødvendige tiltak/utstyr for å mestre hverdagen sin best mulig. Ved behov ta initiativ til tiltak som kan føre til økt mestring (eksempel: miljøtiltak, hjelpemidler, velferdsteknologi, personlig utstyr).
    • velferdsteknologi, hjelpemidler og personlig utstyr er ivaretatt og fungerer som det skal (eksempel: vedlikehold, renhold, fungerende batteri). Ved behov iverksette nødvendige tiltak.  
  • Dokumentere fortløpende og melde ifra om endringer til tjenesteansvarlig.
  • Oppdatere Gerica fortløpende og følge med på endringer i
    • kontaktinformasjon til pårørende/verge og relevante samarbeidspartnere.
    • relevante målinger.
    • annen informasjon.
  • Samarbeide 
  • Veilede
    • bruker og pårørende.
    • andre medarbeidere i gjennomføring av tiltak og dokumentasjon.
  • Utføre oppgaver etter opplæring og delegasjon fra tjenesteansvarlig. 

Evaluerere og justere

  • Evaluere iverksatte tiltak i samarbeid med tjenesteansvarlig, bruker (eventuelt pårørende/verge) og andre relevante fagpersoner.
  • Justere mål, tiltak og følge opp endringer i samarbeid med tjenesteansvarlig.
  • Oppdatere nødvendig dokumentasjon i samarbeid med tjenesteansvarlig (eksempel: tiltaksplan, brukerperm/fagadministrativt system (FAS)).
  • Melde fra til tjenesteansvarlig når det ikke er samsvar mellom oppgaver som utføres hos bruker og vedtak. Hastesaker meldes ansvarsvakt. 

 


Lovverk

(listen er ikke uttømmende)

 

 

Kommunale retningslinjer

Oslo kommune: Overordnet standard for tjenester i hjemmet

Oslo kommune: Oslostandard for pårørendesamarbeid

(listen er ikke uttømmende)

 

Referanser