Ivareta personvern for beboere og pasienter i Sykehjemsetaten.
Sikre pålitelig grunnlag for rapportering.
Styrke risikostyring knyttet til dokumentasjon.
Fremme kontinuerlig forbedring.
Rutinen gjelder for alle institusjoner i Sykehjemsetaten.
Områdedirektørene i Sykehjemsetaten har ansvar for å se til at internkontroll etterleves og for resultatoppfølging.
Institusjonssjef har ansvar for at rutinen er kjent og følges og at internkontrollen er implementert i institusjonens eget årshjul.
Superbruker har ansvar for å utføre og dokumentere internkontroll i henhold til rutinen.
EPJ-team i administrasjonen har ansvar for innhold i denne rutinen.
Oppgavene kan delegeres. Superbruker har ansvar for opplæring av medarbeidere som skal utføre og dokumentere kontrollen.
Frist for å gjennomføre og dokumentere internkontroll:
Tjeneste
ELISE - tilgangskontroll
Hvert halvår skal det tas en gjennomgang av aktive tilganger ved hjelp av ELISE Tilgangsadministrasjon og avslutte eventuelle tilganger som ikke lenger skal være aktive. Etter utført tilgangsgjennomgang skal skjemaet under besvares som en bekreftelse:
Institusjonen må sørge for å dokumentere at kontroller er gjennomført. Dokumentasjonen må kunne fremlegges ved forespørsel. Den som gjennomfører internkontroll, har selvstendig ansvar for å dokumentere hva som ble kontrollert og når. Dersom kontrollen ikke er gjennomført, skal dette også dokumenteres.
Skjema for dokumentasjon av internkontroll
Dokumentasjon av halvårlig gjennomgang av tilganger i ELISE og andre PasInfo tilganger