Innholdsfortegnelse
- Hensikten med funksjonsbeskrivelsen
- Hvem gjelder beskrivelsen for
- Behovsstyrt bemanning
- Ansvarsfordeling
- Leders oppgaver
- Lovverk
- Kommunale retningslinjer
- Referanser
Beskrive leders rolle og ansvar i arbeidsmodellen Behovsstyrt bemanning (BOB).
Ledere i Oslo kommunes helsetjenester i hjemmet.
BOB er en arbeidsmodell som sørger for at lovverket følges ved å organisere og systematisere roller, ansvar, arbeidsoppgaver og kompetanse.
Målet er å sikre faglig forsvarlig oppfølging av bruker og bidra til kvalitet gjennom brukermedvirkning, kontinuitet, effektiv ressursbruk og myndiggjorte og trygge medarbeidere.
Det er utarbeidet minstestandarder for hvordan roller, ansvar og kompetanse bør fordeles og organiseres:
Minstestandardkrav i Behovsstyrt bemanning (BOB) - tjenester til personer med utviklingshemming
Minstestandardkrav i Behovsstyrt bemanning (BOB) - hjemmesykepleie
For mer kunnskap om Behovsstyrt bemanning se kurs på KS-læring: Behovsstyrt bemanning (BOB) - vår arbeidsmodell
Leder har ansvar for at
- tjenestene utføres i henhold til fagkunnskap, lovverk og kommunale føringer
- tjenesten har riktig sammensetning av kompetanse ut fra brukernes behov
- myndighetsområdet til tjenesteansvarlig og primærkontakt er avklart
- tjenesteansvarlig og primærkontakt har nødvendige rammer for å samarbeide (eksempel: tilrettelegge turnus, møtepunkter, tidsbruk og rutiner)
- det er kontinuitet i brukeroppfølgingen (eksempel: tilrettelegge turnus og gi føringer for arbeidsfordeling)
- kartleggingsverktøy og metoder som brukes i arbeidet er kunnskapsbaserte og faglig forankret
Leder må sette seg inn i funksjonsbeskrivelsene til tjenesteansvarlig og primærkontakt: Funksjonsbeskrivelse for tjenesteansvarlig (TA) i Behovsstyrt bemanning (BOB)og Funksjonsbeskrivelse for primærkontakt (PK) i Behovsstyrt bemanning (BOB).
Det anbefales å jobbe systematisk med arbeidsmodellen og kontinuerlig forberede og planlegge, utføre, evaluere og følge opp og justere aktiviteter.
Leder har hovedansvar for at oppgavene under blir vurdert og/eller utført. Noen oppgaver kan delegeres til andre eller ivaretas av rutiner i tjenesten.
- Planlegg hensiktsmessig teamorganisering for å ivareta kontinuitet.
- Avklar hvilke roller ulike fagpersoner skal ha i teamet og hvordan teamet skal samarbeide.
- Utpek fagpersoner i tjenesten som kan bidra til en god implementering av modellen (eksempel: fagansvarlig, fordeler av arbeidsoppgaver, Gerica superbruker/systemkoordinator).
- Tildel tjenesteansvarlig til alle brukere ved oppstart av tjenesten.
- Tildel primærkontakt til brukere som har omfattende behov for hjelp eller hyppige besøk.
- Registrer tjenesteansvarlig og primærkontakt i Gerica. Lenke til Gerica - Behovsstyrt bemanning (BOB) - Sjekkliste for TA og PK - Brukerveileder.
- Utpek stedfortreder for tjenesteansvarlig og primærkontakt ved lengre fravær.
- Avklar roller og forventninger, og sørg for at tjenesteansvarlig og primærkontakt får tilstrekkelig opplæring.
- Legg til rette for at tjenesteansvarlig og primærkontakt kan ivareta nødvendige administrative oppgaver inkludert pårørendekontakt.
- Informer relevante samarbeidspartnere om hvem som er tjenesteansvarlig og primærkontakt.
- Sørg for tilgjengelig oversikt over interne/eksterne ressurspersoner (eksempel: kreftkoordinator, demenskoordinator,fysio-, ergoterapeut, tannhelsetjenesten, NAV, spesialisthelsetjenesten, logoped).
- Sørg for at medarbeidere som fordeler arbeidsoppgaver/-lister har oversikt over hvem som er tjenesteansvarlig og primærkontakt og tar hensyn til dette ved fordeling (tjenesteansvarlig veiledende hvert 7. hovedbesøk, primærkontakt så ofte som mulig).
- Følg med på at arbeidsoppgaver blir fordelt til medarbeidere med riktig kompetanse ut fra brukernes behov.
- Ta hensyn til hvilken helse- og livssituasjon brukerne er i ved planlegging av kompetanse. Kategorisering av brukeres helse- og livssituasjon i Behovsstyrt bemanning (BOB)
- Følg opp arbeidet til tjenesteansvarlig og primærkontakt, ha jevnlig dialog og juster forventninger underveis.
- Bruk funksjonsbeskrivelsene aktivt i oppfølging av medarbeidere (eksempel: ved nyansettelser, medarbeidersamtaler)
Nyttige spørsmål å stille ved evaluering:
- Er brukermedvirkning ivaretatt og dokumentert?
- Er det tilstrekkelig kontinuitet i brukeroppfølgingen?
- Brukes kompetansen riktig?
- Har tjenesteansvarlig og primærkontakt et håndterbart antall brukere?
- Opplever tjenesteansvarlig og primærkontakt mestring?
- Er avvik som oppstår håndtert og fulgt opp?
- Justere ved behov.
- Husk å risikovurdere nødvendige områder.