Innholdsfortegnelse
- Hensikten med funksjonsbeskrivelsen
- Hvem gjelder beskrivelsen for
- Behovsstyrt bemanning
- Ansvarsfordeling
- Oppgavene til tjenesteansvarlig
- Lovverk
- Kommunale retningslinjer
- Referanser
Hensikten med funksjonsbeskrivelsen
Beskrive ansvar, myndighet og oppgaver til tjenesteansvarlig.
Hvem gjelder funksjonsbeskrivelsen for
Medarbeidere som har rollen som tjenesteansvarlig.
Behovsstyrt bemanning (BOB)
BOB er en arbeidsmodell som sørger for at lovverket følges ved å organisere og systematisere roller, ansvar, arbeidsoppgaver og kompetanse.
Målet er å sikre faglig forsvarlig oppfølging av brukere og bidra til kvalitet gjennom brukermedvirkning, kontinuitet, effektiv ressursbruk og myndiggjorte og trygge medarbeidere.
Det er utarbeidet minstestandarder for hvordan roller, ansvar og kompetanse bør fordeles og organiseres:
Minstestandardkrav i Behovsstyrt bemanning (BOB) - tjenester til personer med utviklingshemming
Minstestandardkrav i Behovsstyrt bemanning (BOB) - hjemmesykepleie
Ansvarsfordeling
Tjenesteansvarlig skal
- sette seg inn i rollen og oppgavene som følger med
- melde til leder ved behov for opplæring, veiledning eller ved utfordringer
- holde oversikt over tildelte brukere og hvem som er primærkontakt for de samme brukerne
- sørge for at oppfølgingen av bruker er tråd med lovverk, kommunale føringer, vedtak og fagkunnskap
- følge opp brukere systematisk og koordinere arbeidet
- ta faglige beslutninger innenfor gitt myndighetsområde
- veilede medarbeidere i relevante oppgaver og prosedyrer
For å lese om leders ansvar, se: Funksjonsbeskrivelse for leder i Behovsstyrt bemanning (BOB)
For å lese om primærkontaktens ansvar, se: Funksjonsbeskrivelse for primærkontakt (PK) i Behovsstyrt bemanning (BOB)
Oppgavene til tjenesteansvarlig
Tjenesteansvarlig har hovedansvar for at oppgavene under blir utført. Ikke alle oppgaver er relevante for alle brukere,og noen kan allerede være utført av andre (for eksempel kartlegginger). Tjenesteansvarlig vurderer hvilke oppgaver som må utføres. Oppgavene kan delegeres til primærkontakt og andre medarbeidere etter opplæring.
Tjenesteansvarlig og primærkontakt har et felles ansvar for at oppgavene blir utført og fordelt mellom seg. Det er også ofte aktuelt å utføre oppgavene sammen med andre faggrupper.
Det anbefales å jobbe systematisk gjennom å kontinuerlig kartlegge og planlegge, gjennomføre og dokumentere, evaluere og justere brukeroppfølgingen.
For å hjelpe tjenesteansvarlig med å holde oversikt og fordele oppgaver, er det utarbeidet en sjekkliste med tilhørende brukerveileder. Veilederen beskriver hvor oppgavene skal dokumenteres:
Sjekkliste for TA og PK - Behovsstyrt bemanning (BOB)
Gerica/ELISE - Behovsstyrt bemanning (BOB) - Sjekkliste for TA og PK - Brukerveileder
For mer kunnskap om roller, ansvar og oppgaver se e-læringskurs på KS-læring: Behovsstyrt bemanning (BOB) - vår arbeidsmodell
► Kartlegge brukers situasjon og planlegge oppfølgingen
- Informer bruker om
- hvem som er tjenesteansvarlig og primærkontakt. Informasjonen gis både muntlig og skriftlig.
- tjenesten (eksempel vedtak og avtaler, kontaktinformasjon, vaktordning, andre fagpersoner, tilbud).
- individuell plan og koordinator når det er relevant, og ved behov melde til koordinerende enhet.
- Ha dialog med bruker om
- gjensidige forventninger til samarbeid og tjenestetilbud.
- hvem bruker vil oppgi som nærmeste pårørende. Hold Gerica oppdatert ved endringer.
- tjenesten skal ha kontakt med pårørende/nettverk og eventuelt hvordan kontakten skal foregå.
- Sett deg inn i relevant dokumentasjon fra (eksempel sykehus, helsehus, saksbehandler, andre).
- Kartlegg
- brukers ressurser og behov gjennom oppstartssamtale. Ta utgangspunkt i "Hva er viktig for deg" med fokus på mestring i dagliglivet.
- ADL, IPLOS personopplysninger, ernæringssituasjonen, arbeidsplasskartlegging.
- andre områder utfra brukers situasjon (eksempel: fall, ABCDE/NEWS2, COPM/PSFS, SPPB, forsterkerkartlegging).
- brukers nettverk og relevante samarbeidspartnere med kontaktopplysninger (eksempel tannlege, saksbehandler i NAV, kontakt i spesialisthelsetjenesten, logoped, øyelege).
- Skaff medisinsk oversikt og gjennomgå medisinske opplysninger.
- Få oversikt over brukers legemidler og hold legemiddelliste i Gerica oppdatert.
- Registrer og oppdater diagnoser i Gerica.
- Vurder i samarbeid med bruker, primærkontakt og andre faggrupper behov for
- velferdsteknologi (eksempel: elektronisk medisindispenser, avstandsoppfølging, trygghetspakker, digitalt tilsyn).
- personlig utstyr (eksempel: briller, høreapparat, protese, støttestrømper, innleggssåler, inkontinensutstyr).
- hjelpemidler (eksempel: rullator, personløfter, støttehåndtak, syn/hørsel, komfyrvakt, kommunikasjon).
- tilrettelegging i bolig (eksempel: fall-, brannforebygging, lysforhold, hverdagsteknologi (eksempel: robotstøvsuger, apper på smarttelefon/nettbrett , smartklokke, timerfunksjon).
- bistand til håndtering av økonomi.
- Vurder og meld behov for verge for å ivareta brukers økonomi og rettigheter.
- Vurder om bruker har behov for bistand ved evakuering og/eller ved strømbrudd. Registrer og oppdater i Gerica.
- Utarbeid og oppdater fortløpende tiltaksplan i Gerica, i samarbeid med bruker og primærkontakt. Det er viktig at
- tiltaksplanen til en hver tid gjenspeiler brukers ressurser og behov, mål og planlagte tiltak.
- brukers normaltilstand (habituelle status) fremkommer tydelig i brukerstatus, slik at det er enkelt å identifisere eventuelle endringer i brukers tilstand.
- områder, der det er særlig risiko for fare, fremkommer tydelig i tiltak og prosedyretekst (eksempel: fare for fall, brannskade, gå seg vill, ulykker i forbindelse med bading).
- Vurder og dokumenter brukers helse- og livssituasjon i tiltaksplan på bakgrunn av utførte kartlegginger,se: Kategorisering av brukeres helse- og livssituasjon i Behovsstyrt bemanning (BOB).
► Gjennomføre og dokumentere
- Utfør jevnlig tjenester til bruker (veiledende hvert 7. hovedbesøk).
- Vurder fortløpende om
- det er endringer i brukers normal tilstand (habituelle status).
- tiltak i tiltaksplan er i samsvar med brukers ressurser, behov og mål.
- tiltak i tiltaksplan har ønsket effekt.
- endringer i brukers helsetilstand innvirker på samtykkekompetansen. Se rutine for vurdering av samtykkekompetanse her.
- Samarbeid med medarbeider som fordeler arbeidsoppgaver/-lister slik at du som tjenesteansvarlig får utført jevnlig besøk hos de du er ansvarlig for, og får ivaretatt administrative oppgaver.
- Registrer endringer i Gerica/ELISE (eksempel: kontaktinformasjon til pårørende/verge, relevante samarbeidspartnere og relevante målinger).
- Samarbeid
- tverrfaglig og innhent intern/ekstern spesialkompetanse ved behov (eksempel: fysio-/ergoterapeut, kreftkoordinator, klinisk ernæringsfysiolog, demenskoordinator/spesialisthelsetjenesten, kompetansesentre, logoped).
- systematisk med pårørende: Samarbeid med pårørende over 18 år i helse-, omsorgs- og velferdstjenester.
- med brukers fastlege og annet helsepersonell i medisinske spørsmål. Dersom du er tjenesteansvarlig og ikke har medisinsk kompetanse, utføres denne oppgaven av verne-/sykepleier/medisinsk ansvarlig i tjenesten.
- med andre aktuelle tjenester i bydelen/kommunen.
- Gi nødvendig veiledning til
- bruker og pårørende.
- primærkontakt og andre medarbeidere i det faglige arbeidet rundt brukere.
► Evaluerere og justere
- Evaluer iverksatte tiltak i samarbeid med bruker (eventuelt pårørende/verge), primærkontakt, saksbehandler og andre relevante fagpersoner.
- Juster mål, tiltak og følg opp endringer.
- Oppdater nødvendig dokumentasjon i samarbeid med primærkontakt (eksempel: tiltaksplan, IPLOS, medisinske opplysninger i Gerica, brukerperm/fagadminstrativt system (FAS).
- Meld behov for revurdering dersom vedtak ikke samsvarer med oppgaver som utføres.
- Revurder brukers helse- og livssituasjon og oppdater tiltaksplanen i Gerica ved behov.
Lovverk
(listen er ikke uttømmende)
Kommunale retningslinjer
(listen er ikke uttømmende)
Referanser