Legemiddelhåndtering - Kompetansekrav, opplæring og fullmakt v. 1.2

Innholdsfortegnelse

Hensikten med rutinen
Hvem gjelder rutinen for
Ansvarsfordeling
Utførelse av rutine

  1. Fullmakt
  2. Dokumentasjon og internkontroll av kompetanse, opplæring og fullmakt
  3. Helsefagarbeidere og medarbeidere med 3-årig helse- og sosialfaglig utdanning (unntatt sykepleiere/vernepleiere)
  4. Medarbeidere uten helse- og sosialfaglig utdanning
  5. Sykepleiere/vernepleiere
  6. Studenter i praksis
  7. Studenter som tar vakter i tjenesten
  8. Brukerstyrt personlig assistanse (BPA)

Liste over fullmakter, sjekklister og veiledere

 


 

Hensikt med rutinen

Rutinen skal bidra til forsvarlig legemiddelhåndtering ved å:

  • Definere krav til kompetanse og egnethet hos medarbeidere som håndterer legemidler
  • Definere krav for å få fullmakt og utvidet fullmakt
  • Bevisstgjøre medarbeidere og ledere i ansvaret de har, og hvilke krav som stilles

Legemiddelhåndtering er enhver legemiddelrelatert oppgave som utføres fra legemiddelet er ordinert eller rekvirert til det enten er utdelt, administrert eller kassert.

 

Hvem gjelder rutinen for

  • Ledere som skal vurdere ansattes kompetanse og egnethet, samt utstede fullmakt
  • Farmasøyter, fagansvarlige, sykepleiere/vernepleiere og andre som skal gi opplæring
  • Medarbeidere som skal delta i legemiddelhåndtering

Rutinen er byomfattende, og gjelder for medarbeidere i helse- og omsorgstjenester i hjemmet.

 

Ansvarsfordeling

Virksomhetsleder

  • har ansvar for at legemiddelhåndtering i virksomheten utføres forsvarlig og i henhold til lover og forskrifter
  • har ansvar for at virksomheten har et internkontrollsystem, og at det jevnlig foretas internkontroll av legemiddelhåndteringen
  • har ansvar for at det gjennomføres årlige risiko- og sårbarhetsanalyser på området

​Når virksomhetsleder ikke selv er lege eller provisorfarmasøyt, skal det utpekes en faglig rådgiver med slik utdanning (for eksempel bydelsoverlege).

Virksomhetsleder kan benytte medarbeider som ikke er sykepleier/vernepleier til utdeling av istandgjorte legemidler og istandgjøring av enkelte legemiddelformer som ikke kan doseres på forhånd. Dette gjelder ikke injeksjoner og infusjoner.

Før håndtering av legemidler må medarbeider få fullmakt eller utvidet fullmakt. Kravene til fullmakt for de ulike yrkesgruppene er beskrevet under.

Det er virksomhetsleders ansvar å sørge for at hver enkelt medarbeider som skal få fullmakt eller utvidet fullmakt til å utføre legemiddeloppgaver har:

  • gjennomgått opplæring
  • tilstrekkelig kompetanse
  • blitt vurdert egnet til oppgaven

Hvis virksomhetsleder ikke er sykepleier, vernepleier, lege eller farmasøyt kan oppgaven som fullmaktsgodkjenner delegeres til bydelsoverlege eller medarbeiders leder/faglig rådgiver. Fullmaktsgodkjenner bør kjenne medarbeider, eller rådføre seg med sykepleier eller vernepleier som kjenner medarbeideren, for å kunne gjøre en riktig vurdering av personlig egnethet og kompetanse. 

 

Medarbeiders leder

  • har ansvar for at medarbeidere som tildeles fullmakt er vurdert som egnet, har riktig kompetanse og får tilpasset opplæring etter legemiddeloppgavene de skal håndtere
  • har ansvar for at ingen uten gyldig fullmakt håndterer legemidler

 

Alle medarbeidere som deltar i legemiddelhåndtering

  • har ansvar for å utføre legemiddelrelaterte oppgaver i henhold til gjeldende lover og forskrifter
  • har ansvar for å gjøre seg kjent med, og følge tjenestestedets rutiner for legemiddelhåndtering
  • har ansvar for å dele ut riktig legemiddel til riktig bruker, i riktig dose, til riktig tid og på riktig måte (de 5 R-ene)
  • skal melde avvik når det oppdages feil i legemiddelhåndtering og brudd på gjeldende rutiner
  • skal melde i fra til leder ved usikkerhet og behov for opplæring
  • skal kun utføre oppgaver som vedkommende har fått fullmakt til å gjennomføre eller kan gjøre i tråd med sin utdanning (sykepleiere og vernepleiere)

 


 

Utførelse av rutine

1 Fullmakt

Å få fullmakt innebærer at medarbeider er gitt en tillatelse til å utføre enkelte legemiddeloppgaver etter å ha gjennomgått opplæring beskrevet i denne rutinen. Fullmakten skal være skriftlig, datert, tidsbegrenset og inneholde informasjon om hvilke oppgaver den er begrenset til. Den kan trekkes tilbake dersom medarbeideren viser seg uegnet til oppgaven, for eksempel ved gjentagende feil, tyveri eller misbruk av legemidler eller dersom medarbeider har utført oppgaver som går utover fullmakten.

For å få fullmakt skal medarbeider

  • ha formell og reell kompetanse 
  • vurderes som egnet av leder
  • gjennomføre e-læringskurs
  • bestå tilhørende passeringstest/eksamen gjennomført på tjenestestedet
  • gjennomgått praktisk opplæring med sjekkliste etter bestått passeringstest/eksamen. Den praktiske opplæringen er kun gyldig for det enkelte tjenestestedet

Fornyelse av fullmakt

Fullmaktene gjelder maksimalt i 3 år. Før fornyelse skal medarbeider gjennomføre e-læringskurs på nytt, bestå passeringstest/eksamen og ha ny praktisk gjennomgang. Det skal også gjøres en ny vurdering av egnethet, og behov for mer opplæring. Vurdering av egnethet gjøres også fortløpende og ved behov.

 


 

2 Dokumentasjon og internkontroll

2.1 Dokumentasjon

  • Leder skal ha oversikt over hvilke medarbeidere som har gyldig fullmakt/utvidet fullmakt, innhold i fullmaktene, og når fullmaktene utløper

Tjenestested som bruker kompetansemodul i HR web

  • Leder bruker modulen til å holde oversikt over gjennomført teoretisk opplæring, bestått passeringstest/eksamen, gjennomført praktisk opplæring, gyldige fullmakter/utvidete fullmakter

Tjenestested som ikke bruker kompetansemodul i HR web

  • Leder skal signere to eksemplarer av fullmakten, hvor medarbeider får ett. Det andre eksemplaret oppbevares sammen med sjekklister digitalt i personalmappen til medarbeider eller fysisk i låsbart skap (husk personvern)

 

2.2 Internkontroll

  • Leder skal sørge for å jevnlig kontrollere at alle medarbeidere som håndterer legemidler til enhver tid har gyldig fullmakt. Det anbefales at leder bruker tilgjengelige hjelpemidler for å holde en slik oversikt (for eksempel, HR web-kompetansemodul, GAT, etc)
  • Det skal finnes en tilgjengelig oversikt over aktuelle fullmakter på tjenestestedet, slik at fordeling av arbeidsoppgaver kan skje på en forsvarlig måte

 


 

Kompetansekrav og innhold i fullmakt for ulike yrkesgrupper

  1. Helsefagarbeidere og medarbeidere med 3-årig helse- og sosialfaglig utdanning (som ikke er sykepleier/vernerpleier)
  2. Medarbeider uten helse- og sosialfaglig utdanning
  3. Sykepleiere og vernepleiere
  4. Studenter i praksis
  5. Studenter som tar vakter i tjenesten

 


 

3 Helsefagarbeidere og medarbeidere med annen 3-årig helse- og sosialfaglig utdanning (ikke sykepleiere/vernepleiere)

Helsefagarbeidere omfatter også omsorgsarbeidere og hjelpepleiere​.

3.1 Kompetansekrav og egnethet

Kompetansen til hver medarbeider må vurderes ut fra egnethet, formell kompetanse (helsefaglig utdanning) og reell kompetanse (tilleggsutdanning, kurs og erfaring) ut fra oppgavens art, før medarbeideren kan delta i legemiddeloppgaver. Tildeling av oppgave forutsetter at medarbeideren har fått nødvendig opplæring.

Leder må forsikre seg om at medarbeider vet hvordan man:

  • identifiserer bruker, også ved administrering av legemidler til kjente brukere
  • leser og forstår medisinoversikt/medisinlister som brukes på tjenestestedet
  • finner behandlingsmål, virkninger og bivirkninger, der det er nødvendig
  • finner kontraindikasjoner (Felleskatalogen)
  • kontrollerer at det gis riktig antall tabletter (tellekontroll)
  • forstår når legemiddelet ikke skal gis, og når sykepleier/vernepleier skal kontaktes
  • overvåker legemiddelinntak
  • dokumenterer at legemiddel er gitt i de tilfeller det står spesifisert i tiltaket (det vil si at bruker har svelget medisinen)
  • observerer eventuelle umiddelbare reaksjoner og rapporterer observasjonene videre
  • håndterer legemiddelrester og avfall på forsvarlig vis

 

3.2 Opplæring

3.2.1 Teoretisk undervisning

Undervisning gis via e-læringskurs. Bydelene står fritt til å arrangere undervisning lokalt som et supplement til e-læringskurset. For tjenestesteder som bruker kompetanseplaner i HR web anbefales det at kurs tildeles her.

Innhold i teoretisk undervisning i legemiddellære:

  • Aktuell litteratur og oppslagsverk om legemidler
  • Holdninger til legemidler og legemiddelbruk
  • Etisk dilemma/tvang:
  • Generelt om legemidler og legemiddelhåndtering
  • Forskrifter, rundskriv, ansvarsforhold
  • Legemiddelformer
  • Riktig administrering av legemidler
  • Legemidler og måltid
  • Holdbarhet og oppbevaring
  • Hva skjer med legemidler i kroppen?
  • Virkning/bivirkninger og individuelle reaksjoner
  • Legemidler og eldre mennesker
  • Legemiddelgrupper: sovemidler, smertestillende midler, midler mot forstoppelse, antibiotika, hjerte/kar-midler, antidepressiva, beroligende midler, antiparkinsonmidler og midler ved diabetes

 

3.2.2 E-læringskurs og passeringstest/eksamen

  • E-læringskurs gjennomføres på tjenestestedet eller hjemme
  • Passeringstesten/eksamen skal gjennomføres på arbeidsplassen under tilsyn
  • Hvis medarbeider ikke består passeringstesten/eksamen, bør egnethet vurderes før ny test tilbys. Det anbefales at medarbeider gis maks tre forsøk før, det vurderes om medarbeider skal få håndtere legemidler
  • Medarbeider som kan dokumentere tilsvarende e-læringskurs og bestått passeringstest/eksamen siste 2 år fra annen arbeidsplass, kan få dette godkjent. Det skal alltid utføres ny praktisk opplæring på tjenestestedet
  • Leder kan bestemme hvilke andre kurs i legemiddelhåndtering som skal gjennomføres ut fra behovet på det enkelte tjenestested

For at legemiddelhåndteringen skal utføres forsvarlig anbefales det at medarbeider gjennomfører e-læringskursene observasjonskompetanse og dokumentasjon i Gerica.

 

3.2.3 Praktisk opplæring

Virksomhetsleder har ansvar for å peke ut sykepleiere/vernepleiere/farmasøyter som skal gjennomføre den praktiske opplæringen. Det er en fordel at noen egnete medarbeidere har dette som fast oppgave. Dette betyr i praksis å:

  • ha arbeidserfaring fra helse- og omsorgstjenester i hjemmet eller fra sykehus/helsehus/sykehjem
  • være faglig oppdatert på legemidler og legemiddelhåndtering
  • ha god kunnskap om aktuelle rutiner, hvordan utdeling skal foregå og hvordan ulike legemiddelformer administreres
  • kunne veilede og formidle kunnskap, samt forsikre seg om at opplæringen er forstått

Praktisk opplæring gjøres ut fra sjekkliste under. Sykepleier/vernepleier/farmasøyt som skal utføre praktisk opplæring kan bruke veileder til sjekklisten.​

For å få godkjent praktisk opplæring må medarbeider ha:

  • fullført aktuelle punkter i sjekkliste, signert av både medarbeider og sykepleier/vernepleier
  • observert minst tre (3) utleveringer av legemiddel til bruker
  • gjennomført og mestret minst tre (3) utleveringer av legemiddel til bruker under oppsyn. Hvis det er aktuelt på tjenestestedet skal det prioriteres å gi opplæring hos brukere som har andre legemiddelformer enn perorale, som øyedråper, inhalasjoner, plaster, salve/krem/liniment, rektale legemidler og mikstur/dosepulver

Sjekkliste: Legemiddelhåndtering - Sjekkliste praktisk opplæring - Fullmakt til legemiddelhåndtering  

Krav i kompetansemodulen: Praktisk opplæring - Fullmakt til legemiddelhåndtering

Veileder til sjekkliste: Legemiddelhåndtering - Veileder til sjekkliste - Fullmakt til legemiddelhåndtering


3.3 Fullmakt i legemiddelhåndtering

Før håndtering av legemidler, må medarbeider ha fullmakt. I tillegg til fullmakt kan enkelte medarbeidere få utvidet fullmakt i spesielle legemiddeloppgaver (se punkt 3.4). Fullmakten skal beskrive hvilke oppgaver medarbeideren kan utføre og eventuelle begrensninger. Nødvendig opplæring i hver enkelt oppgave må gis. 

Hver enkelt medarbeider må vurderes egnet for oppgaven som skal utføres før fullmakt gis.

Det kan gis fullmakt til:

  • utlevering av ferdig istandgjorte legemidler fra for eksempel dosett, multidoseposer og ferdig dosert mikstur
  • administrering av
    • øyedråper/øredråper/nesespray
    • medisinske kremer/salver
    • stikkpiller/vagitorier/ brusetabletter/sublingual tablett
    • movicol-pulver/Vi-Siblin granulat
    • laxoberal, vitamin- og mineraldråper
    • klystermidler mot forstoppelse (microlax/klyster)
    • mikstur (også reseptbelagte, unntatt A- og B- preparater)
    • ferdigdoserte legemidler i forstøverapparat
    • inhalasjonsmedisiner (turbohaler, diskus )
    • legemidler i sonde (som lege har godkjent til administering i sonde. Det skal fremgå i merknadsfelt i legemiddellisten om legemidlet kan knuses eller skal løses opp i vann). Se knuse- og deleliste fra OUS
    • legemidler fra medisindispenser til tidspunkt oppført i legemiddellisten
  • etterfylling av multidoserull i medisindispenser etter gitt opplæring. Endring av tidspunkt skal kun gjøres av sykepleier eller vernepleier​(Håndbok for digital medisineringsstøtte (dispenser)​)
  • bytting av plaster (også A- og B-preparater)
  • utdeling av behovslegemidler ordinert i legemiddelliste, forutsatt at legemiddelet dekkes i medarbeiders fullmakt. Herunder vurdering, observasjon og dokumentering. Ved tvil skal alltid sykepleier/vernepleier kontaktes

Listen er ikke uttømmende eller absolutt. Ved spesielle administrasjonsmetoder, utblandingsmetoder eller observasjonsbehov må det gjøres en individuell vurdering om medarbeideren kan utføre oppgaven etter opplæring.

For å få fullmakt skal medarbeider

  • ha formell og reell kompetanse 
  • vurderes som egnet av leder
  • gjennomføre e-læringskurs
  • bestå tilhørende passeringstest/eksamen gjennomført på tjenestestedet
  • gjennomgå praktisk opplæring med sjekkliste etter bestått passeringstest/eksamen. Den praktiske opplæringen er kun gyldig for tjenestestedet

Fullmaktskjema: Legemiddelhåndtering - Fullmakt - Legemiddelhåndtering

Krav i kompetansemodulen: Fullmakt i legemiddelhåndtering

3.4 Utvidet fullmakt

For håndtering av legemidler som administreres subkutant eller som krever spesifikk opplæring, må medarbeider få utvidet fullmakt i den enkelte legemiddelgruppe. Det skal komme tydelig frem på fullmakt-skjema hvilke oppgaver medarbeider har utvidet fullmakt til og eventuelle begrensninger.

Hver enkelt medarbeider må vurderes egnet for oppgaven som skal utføres før utvidet fullmakt gis.

Det kan gis utvidet fullmakt til:

3.4.1 Administrering av insulin i ferdigfylt penn

Fullmakt til administrering av insulin gjelder kun for insulin i ferdigfylt penn (langtidsvirkende og hurtigvirkende), der personlig prosedyre for administrering er beskrevet i tiltaksplan i Gerica. 

For å få utvidet fullmakt til administrering av insulin skal medarbeider ha:

  • gyldig fullmakt i legemiddelhåndtering
  • gjennomgått teoretisk opplæring om diabetes i temaene:  
    • oppfølging av brukere med diabetes type 1 (DIA1)/type 2 (DIA2)
    • når skal man ikke sette insulin
    • når skal man kontakte sykepleier/fastlege/legevakt/113
    • akutte komplikasjoner og senkomplikasjoner
    • forebygging av senkomplikasjoner
    • blodsukkermåling
    • blodsukkersenkende midler
    • oppbevaring og holdbarhet
    • insulinbehandling, virkninger og bivirkninger
    • injeksjonsteknikk og stikkskader 
    • NB! Dosering av insulin skal føres i legemiddelliste i Gerica, ikke i tiltaksplan
  • praktisk opplæring etter sjekkliste under
  • observert minst tre (3) insulininjiseringer med tilhørende vurderinger
  • gjennomført og mestret minst fem (5) insulininjiseringer med tilhørende vurderinger under oppsyn av sykepleier/vernepleier/farmasøyt
  • deltatt på fysisk kurs eller fullført e-læringskurs "Glukosemåling" levert av NOKLUS 
  • fullført e-læringskurs "Kapillær blodprøvetaking" levert av NOKLUS

Tjenestested står fritt til å velge undervisningsmetode, som e-læring eller klasseromsundervisning.

Se også VAR-prosedyrer:

Sjekkliste: Legemiddelhåndtering - Sjekkliste praktisk opplæring - Utvidet fullmakt ferdigfylt insulinpenn

Krav i kompetansemodulen: Praktisk opplæring - Utvidet fullmakt - Insulin i ferdigfylt penn

Veileder til sjekkliste: Legemiddelhåndtering - Veileder til sjekkliste - Utvidet fullmakt ferdigfylt insulinpenn

Fullmaktskjema: Legemiddelhåndtering - Fullmakt utvidet - Insulin i ferdigfylt penn

Krav i kompetansemodulen: Utvidet fullmakt til administrering av insulin i ferdigfylt penn

 

3.4.2 Administrering av subkutane injeksjoner med blodfortynnende legemidler

Utvidet fullmakt til å administrere blodfortynnende injeksjoner (Fragmin og Klexane) gjelder kun ferdig opptrukket sprøyte.

For å få utvidet fullmakt skal medarbeider ha:

  • gyldig fullmakt i legemiddelhåndtering
  • praktisk opplæring etter sjekkliste under
  • observert minst tre (3) injiseringer med tilhørende vurderinger
  • gjennomført og mestret minst tre (3) injiseringer med tilhørende vurderinger under oppsyn av sykepleier/vernepleier/farmasøyt
  • satt seg inn i VAR-prosedyre administrering av subkutan injeksjon med lavmolekylær heparin

Sjekkliste: Legemiddelhåndtering - Sjekkliste praktisk opplæring - Utvidet fullmakt Fragmin/Klexane

Krav i kompetansemodulen: Praktisk opplæring - Utvidet fullmakt - Fragmin/Klexane i ferdigfylt sprøyte

Veileder til sjekkliste: Legemiddelhåndtering - Veileder til sjekkliste - Utvidet fullmakt Fragmin/Klexane

Fullmaktskjema: Legemiddelhåndtering - Fullmakt utvidet - Fragmin og Klexane i ferdigopptrukket sprøyte

Krav i kompetansemodulen: Utvidet fullmakt til administrering av insulin i ferdigfylt penn


3.4.3 Utlevering av LAR (legemiddelassistert rehabilitering)-legemidler

Legemiddelassistert rehabilitering er behandling for opioidavhengighet. Når det er nødvendig å sikre at legemidlet inntas etter legens rekvirering eller at legemidlene ikke blir gjort tilgjengelig for andre enn bruker selv, skal legemidlet inntas under påsyn av helsepersonell. Forskrift om legemiddelassistert rehabilitering (LAR-forskriften).

For å få utvidet fullmakt skal medarbeider ha:

Sjekkliste: Legemiddelhåndtering - Sjekkliste praktisk opplæring - Utvidet fullmakt LAR

Krav i kompetansemodulen: Praktisk opplæring - Utvidet fullmakt - LAR

Fullmaktskjema: Legemiddelhåndtering - Fullmakt utvidet - LAR

Krav i kompetansemodulen: Utvidet fullmakt til administrering av LAR


3.4.4 Utlevering av DOT (direkte observert behandling)

Legemidler til behandling av tuberkuloser gis som hovedregel i form av direkte observert behandling (DOT).

For å få utvidet fullmakt skal medarbeider ha:

Sjekkliste: Legemiddelhåndtering - Sjekkliste praktisk opplæring - Utvidet fullmakt DOT

Krav i kompetansemodulen: Praktisk opplæring - Utvidet fullmakt - DOT

Fullmaktskjema: Legemiddelhåndtering - Fullmakt utvidet - DOT

Krav i kompetansemodulen: Utvidet fullmakt til administrering av DOT

 

3.5 Administrering av anfallsmedisin ved for eksempel epilepsi, allergi og astma

Medarbeider kan gi anfallsmedisin etter gjennomført pasientbunden opplæring med individuell prosedyre. Det skal foreligge en stående ordre fra lege til å gi anfallsmedisin, inkludert dosering. 

Eksempel på anfall med tilhørende legemiddel:

  • epilepsianfall (eksempel: Stesolid rektalt og Buccolam (midazolam) i munnhule)
  • astmaanfall (eksempel: Ventoline og Atrovent)
  • allergianfall (eksempel: Adrenalin i ferdig opptrukket sprøyte)

Det skal dokumenteres at medarbeider har

  • fått generell informasjon om tilstand/sykdom/diagnose med symptomer
  • fått pasientbunden opplæring med individuell prosedyre
  • fått praktisk opplæring i aktuelt legemiddel

Det bør tilstrebes at medarbeider får fullmakt i legemiddelhåndtering i løpet av opplæringsperioden. 

Skjema for dokumentering av opplæring: Legemiddelhåndtering - Skjema for opplæring - Anfallsmedisin

Krav i kompetansemodulen: Praktisk opplæring - Administrering av anfallsmedisin

 


 

4 Medarbeidere uten helse- og sosialfaglig utdanning

Omfatter også lærlinger​.

4.1 Kompetansekrav og egnethet

Det kan ikke forventes at medarbeidere uten helse- og sosialfaglig utdanning (ufaglærte) har samme forståelse for nødvendige observasjoner og relevante rapporteringer som medarbeidere med helse- og sosialfaglig utdanning. Leder kan begrense oppgavene som fordeles. Eksempel: Der ufaglærte benyttes til utdeling av ferdigdoserte legemidler, kan ansvaret begrenses til å gjelde enkelte brukere, enkelte typer legemidler eller legemiddelformer.

Kompetansen til hver medarbeider må vurderes ut fra egnethet, eventuell formell kompetanse (utdanning) og reell kompetanse (tilleggsutdanning, kurs, og erfaring) ut fra oppgavens art, før medarbeider kan delta i legemiddeloppgaver. Tildeling av oppgave forutsetter at medarbeider har fått nødvendig opplæring. 

Leder må forsikre seg om at medarbeider vet hvordan man:

  • identifiserer bruker, også ved administrering av legemidler til kjente brukere
  • leser og forstår medisinoversikt/medisinlister i formatene som brukes på tjenestestedet
  • finner behandlingsmål, virkninger og bivirkninger, der det er nødvendig
  • kontrollerer at det gis riktig antall tabletter (tellekontroll)
  • overvåker legemiddelinntak
  • dokumenterer at legemiddel er gitt, i de tilfeller det står spesifisert i tiltaket (det vil si at bruker har svelget medisinen)
  • observerer eventuelle umiddelbare reaksjoner og rapporterer observasjonene videre
  • håndterer legemiddelrester og avfall på forsvarlig vis
  • forstår når man skal kontakte sykepleier/vernepleier

Utdeling av ferdig istandgjorte legemidler innebærer også observasjon av brukers reaksjoner på legemiddelet. Medarbeider må få opplæring i observasjon ved administrasjon, tilpasset de legemidlene som skal deles ut.

 

4.2 Opplæring

4.2.1 Teoretisk undervisning

Undervisning i legemiddellære gis via e-læringskurs. Bydelene står fritt til å arrangere undervisning lokalt som et supplement til e-læringskurset.  For tjenestesteder som bruker kompetanseplaner i HR web, anbefales det at kurs tildeles her.

Innhold i teoretisk undervisning i legemiddellære:

  • Aktuell litteratur og oppslagsverk om legemidler
  • Holdninger til legemidler og legemiddelbruk
  • Etisk dilemma/tvang:
  • Generelt om legemidler og legemiddelhåndtering
  • Forskrifter, rundskriv, ansvarsforhold
  • Legemiddelformer
  • Riktig administrering av legemidler
  • Legemidler og måltid
  • Holdbarhet og oppbevaring
  • Hva skjer med legemidler i kroppen?
  • Virkning/bivirkninger og individuelle reaksjoner
  • Legemidler og eldre mennesker
  • Legemiddelgrupper: sovemidler, smertestillende midler, midler mot forstoppelse, antibiotika, hjerte/ kar-midler, antidepressiva, beroligende midler, antiparkinsonmidler og midler ved diabetes

 

4.2.2 E-læringskurs og passeringstest/eksamen

  • E-læringskurs gjennomføres på tjenestestedet eller hjemme
  • Passeringstesten/eksamen skal gjennomføres på arbeidsplassen under tilsyn
  • Hvis medarbeider ikke består passeringstesten/eksamen, bør egnethet vurderes før ny test tilbys. Det anbefales at medarbeider gis maks tre forsøk før det vurderes videre om det er aktuelt å tilby medarbeider å ta e-læringskurs på nytt på tjenestestedet med tilgjengelig støtte, eller om medarbeider ikke skal håndtere legemidler
  • Medarbeider som kan dokumentere gjennomført tilsvarende e-læringskurs og bestått passeringstest/eksamen siste 2 år fra annen arbeidsplass, kan få dette godkjent. Det skal alltid utføres ny praktisk opplæring på tjenestestedet
  • Leder kan bestemme hvilke andre kurs i legemiddelhåndtering som skal gjennomføres ut fra behovet på det enkelte tjenestested

For at legemiddelhånteringen skal utføres forsvarlig anbefales det at medarbeider gjennomfører e-læringskursene observasjonskompetanse og dokumentasjon i Gerica.

 

4.2.3 Praktisk opplæring

Virksomhetsleder har ansvar for å peke ut sykepleiere/vernepleiere/farmasøyter som skal gjennomføre den praktiske opplæringen. Det er en fordel at noen egnete medarbeidere har dette som fast oppgave. Dette betyr i praksis å:

  • ha arbeidserfaring fra helse- og omsorgstjenester i hjemmet eller fra sykehus/helsehus/sykehjem
  • være faglig oppdatert på legemidler og legemiddelhåndtering
  • ha god kunnskap om aktuelle rutiner, hvordan utdeling skal foregå og hvordan ulike legemiddelformer administreres
  • kunne veilede og formidle kunnskap, samt forsikre seg om at opplæringen er forstått

Praktisk opplæring gjøres ut fra sjekkliste under. Sykepleier/vernepleier/farmasøyt som skal utføre praktisk opplæring kan bruke veileder til sjekklisten.​

  • Krav til å få godkjent praktisk opplæring:
    • fullført aktuelle punkter i sjekkliste, signert av både medarbeider og sykepleier/vernepleier
    • observert minst tre (3) utleveringer av legemiddel til bruker
    • gjennomført og mestret minst tre (3) utleveringer av legemiddel til bruker under oppsyn (dette kan med fordel innebære utdeling av ulike legemiddelformer)

Sjekkliste: Legemiddelhåndtering - Sjekkliste praktisk opplæring - Fullmakt til legemiddelhåndtering

Krav i kompetansemodulen: Praktisk opplæring - Fullmakt til legemiddelhåndtering

Veileder til sjekkliste: Legemiddelhåndtering - Veileder til sjekkliste - Fullmakt til legemiddelhåndtering

 

4.3 Fullmakt i legemiddelhåndtering

Medarbeider må ha fullmakt før håndtering av legemidler. I tillegg til fullmakt kan medarbeider få utvidet fullmakt i spesielle legemiddeloppgaver (se punkt 4.4). Fullmakten skal beskrive hvilke oppgaver medarbeider kan utføre og eventuelle begrensninger som ligger i fullmakten. Nødvendig opplæring i hver enkelt oppgave må gis. 

Hver enkelt medarbeider må vurderes egnet for oppgaven som skal utføres før fullmakt gis.

Det kan gis fullmakt til:

  • utlevering av ferdig doserte legemidler fra dosett, dagsdoser, multidoseposer og ferdig dosert mikstur
  • administrering av
    • øyedråper/øredråper/nesespray
    • medisinske kremer/salver
    • stikkpiller/vagitorier/ brusetabletter/sublingual tablett
    • movicol-pulver/Vi-Siblin granulat
    • laxoberal, vitamin- og mineraldråper
    • klystermidler mot forstoppelse (microlax/klyster)
    • mikstur (unntatt reseptbelagt og A- og B-preparater)
    • bytting av plaster (unntatt A- og B-preparater)
    • legemidler fra medisindispenser til tidspunkt oppført i legemiddellisten
  • etterfylling av multidoserull i medisindispenser etter gitt opplæring. Endring av tidspunkt skal kun gjøres av sykepleier eller vernepleier​(Håndbok for digital medisineringsstøtte (dispenser)​)
  • utdeling av behovslegemidler ordinert i legemiddelliste, forutsatt at legemiddelet dekkes i medarbeiders fullmakt. Herunder vurdering, observasjon og dokumentering. Ved tvil skal alltid sykepleier/vernepleier kontaktes.

Der ufaglærte benyttes til utdeling av ferdigdoserte legemidler, bør ansvaret begrenses til å gjelde enkelte brukere, noen typer legemidler eller legemiddelformer.

For å få fullmakt skal medarbeider

  • ha formell og reell kompetanse 
  • vurderes som egnet av leder
  • gjennomføre e-læringskurs
  • bestå tilhørende passeringstest/eksamen gjennomført på tjenestestedet
  • gjennomgå praktisk opplæring med sjekkliste etter bestått passeringstest/eksamen. Den praktiske opplæringen er kun gyldig for tjenestestedet.

Fullmaktskjema: Legemiddelhåndtering - Fullmakt - Legemiddelhåndtering

Krav i kompetansemodulen: Fullmakt i legemiddelhåndtering


4.4 Utvidet fullmakt

Ufaglærte kan få utvidet fullmakt til administrering av utvalgte legemidler i sonde og anfallsmedisin etter pasientbunden opplæring. Det skal komme tydelig frem på fullmaktskjema hvilke oppgaver medarbeider har utvidet fullmakt i, og eventuelle begrensninger. 

Hver enkelt medarbeider må vurderes egnet for oppgaven som skal utføres før utvidet fullmakt gis.
 

4.4.1 Administrering av legemiddel i sonde

Ufaglærte kan få utvidet fullmakt (med pasientbunden opplæring) til administrering av legemiddel i sonde når vedkommende jobber i team hos enkeltpasient. ​Legemidler må være godkjent av lege til administrering i sonde (kan knuses/løses opp i vann/ikke depot-tablett) og det skal fremgå i merknadsfelt i legemiddellisten hvordan legemidlet skal administreres (knuses eller løses opp i vann). Se knuse- og deleliste fra OUS.

Medarbeidere må ha:

Fullmaktskjema: Legemiddelhåndtering - Fullmakt utvidet - Legemidler i sonde

Krav i kompetansemodulen: Praktisk opplæring - Utvidet fullmakt - Legemidler i sonde

Krav i kompetansemodulen: Utvidet fullmakt - Administrering av legemidler i sonde/PEG


4.5 Administrering av anfallsmedisin ved for eksempel epilepsi, allergi og astma

Medarbeider kan gi anfallsmedisin etter gjennomført pasientbunden opplæring med individuell prosedyre. Det skal foreligge en stående ordre fra lege til å gi anfallsmedisin, inkludert dosering. 

Eksempel på anfall med tilhørende legemiddel:

  • epilepsianfall (eksempel: Stesolid rektalt og Buccolam (midazolam) i munnhule)
  • astmaanfall (eksempel: Ventoline og Atrovent)
  • allergianfall (eksempel: Adrenalin i ferdig opptrukket sprøyte)

Det skal dokumenteres at medarbeider har

  • fått generell informasjon om tilstand/sykdom/diagnose med symptomer
  • fått pasientbunden opplæring med personlig prosedyre
  • fått praktisk opplæring i aktuelt legemiddel

Det bør tilstrebes at medarbeider får fullmakt i legemiddelhåndtering i løpet av opplæringsperioden. 

Skjema for dokumentering av opplæring: Legemiddelhåndtering - Skjema for opplæring - Anfallsmedisin 

Krav i kompetansemodulen: Praktisk opplæring - Administrering av anfallsmedisin 

 



5 Sykepleiere og vernepleiere

5.1 Kompetansekrav og egnethet

Selv om sykepleiere og vernepleiere ved sin autorisasjon har godkjent kompetanse for å utføre oppgavene, kan den enkelte medarbeider ha behov for opplæring/oppdatering på enkelte områder.

Det forventes at sykepleiere og vernepleiere oppfyller kompetansekrav til oppgaven med legemiddelhåndtering som skal utføres og har erfaring på følgende områder (fra forskrift):

  • Legemidlenes virkning og virkemåte
  • Holdbarhet og oppbevaring
  • Ulike legemiddelformer
  • Byttbare legemidler (synonympreparater ref. Felleskatalogen)
  • Interaksjoner (bruke Felleskatalogen)
  • Bivirkninger
  • Legemiddelregning
  • Kunnskap om dosering
  • Aseptisk arbeidsteknikk ved tilsetninger
  • Dokumentasjon
  • Avvikshåndtering
  • Enheter og omregningsregler (herunder kjennskap til IE=E)
  • Legemiddelsamstemming
  • er personlig egnet, ved blant annet å: 
    • kunne lese og forstå legemiddelliste og felleskatalogen
    • være oppmerksom og nøyaktig
    • ha tydelig rolle- og ansvarsforståelse
    • ha kjennskap til og anvender tjenestens rutiner
    • ha evne til kommunikasjon, å gi tilbakemeldinger, og å dokumentere forsvarlig
    • ha evne til å observere og rapportere (for eksempel effekt og eventuelle bivirkninger)
    • kunne vurdere egen kompetanse og ikke påta seg oppgaver de ikke er kvalifisert for eller har fått opplæring i
    • forstå når man skal kontake lege
    • ha kjennskap til lover om tvang:

 

5.2 Opplæring

Før sykepleier/vernepleier skal delta i legemiddelhåndtering skal det gjennomføres praktisk opplæring på tjeneststedet tilpasset aktuelle oppgaver på tjenestestedet. Se sjekkliste under. Ved endring av oppgaver på tjenestestedet, må opplæring gis.

Sykepleier/vernepleier/farmasøyt som gir praktisk opplæring kan bruke veileder til sjekkliste som hjelp.

Sjekkliste: Legemiddelhåndtering - Sjekkliste praktisk opplæring - Sykepleier, vernepleier og farmasøyt

Krav i kompetansemodulen: Praktisk opplæring - Sykepleier og vernepleier

Veileder til sjekkliste: Legemiddelhåndtering - Veileder til sjekkliste - Sykepleier/vernepleier/farmasøyt

 

5.2.1 E-læringskurs

  • Sykepleier/vernepleier anbefales å ta e-læringskurs i legemiddelhåndtering for å sikre oppdatert kunnskap. E-læringskurs kan gjennomføres på arbeidsplassen eller hjemme
  • Leder kan tildele den enkelte sykepleier/vernepleier andre kurs innenfor området, ut fra behovet til tjenestestedet

Sykepleiere og vernepleiere må ha kompetanse om dokumentasjonssystemet Gerica, før de kan utføre legemiddeloppgaver.

 

5.3 Håndtering av legemidler

  • Sykepleiere og vernepleiere kan delta i alle deler av legemiddelhåndteringen, etter vurdering av egnethet og gjennomført praktisk opplæring på tjenestestedet
  • Det anbefales at nærmeste leder tar opp temaet legemiddelhåndtering under medarbeidersamtaler for å kartlegge behov for opplæring og/eller oppfriskning
  • Leder kan begrense sykepleiers/vernepleiers deltakelse i legemiddeloppgaver med medarbeiders samtykke. Dersom medarbeider ikke samtykker til begrensningen, er det eventuelt Helsetilsynet som må vurdere om det er aktuelt å begrense eller frata en sykepleier/vernepleier autorisasjonen

 


 

6 Studenter i praksis

Gjelder 3. års sykepleier- og vernepleierstudenter som skal delta i legemiddelhåndtering. Studenter kan kun delegeres legemiddeloppgaver ut fra hensynet til opplæring. Derfor inngår legemiddelhåndtering som et ledd i den praktiske opplæringen av en student i praksis. Student i praksis skal ikke ha selvstendig myndighet til å håndtere legemidler.

 

6.1 Krav til kompetanse og opplæring

  • Student i praksis som utfører legemiddelhåndteringsoppgaver skal ha med seg autorisert helsepersonell (sykepleier, vernepleier eller helsefagarbeider/ hjelpepleier/omsorgsarbeider med fullmakt/utvidet fullmakt) for å få veiledning og opplæring
  • Student som er vurdert som egnet til å utføre legemiddelhåndteringsoppgaver selvstendig, kan utføre oppgavene alene med autorisert helsepersonell tilgjengelig (på telefon eller i nærheten)

Før studenter kan få delegert selvstendige legemiddeloppgaver skal de:

  • ha bestått eksamen i farmakologi og medikamentregning (må dokumenteres)
  • vurderes individuelt som egnet til oppgaven. Det er leder og studenten sin(e) veileder(e) som har ansvar for å vurdere om studenten kan gis mer selvstendige oppgaver innen legemiddelhåndtering. Følgende skal vurderes individuelt:
    • studentens kvalifikasjoner: teoretisk kunnskap og forståelse, progresjon i studiet (medikamentregning, eksamen i farmakologi), erfaring, evne til å vurdere og å mestre uventede situasjoner m.m.
    • situasjonen for øvrig: hvilke brukere, hvilke legemidler, administrasjonsmåte, mulighet for å tilkalle autorisert helsepersonell
  • gjennomføre e-læringskurs i legemiddelhåndtering
  • gjennomgå praktisk opplæring på tjenestestedet etter Legemiddelhåndtering - Sjekkliste praktisk opplæring - Fullmakt til legemiddelhåndtering

Studenter kan utlevere ferdig doserte legemidler og legemiddeltyper beskrevet under punkt 3.3. Dersom veileder og leder vurderer det som forsvarlig, kan 3. års studenter administrere følgende legemidler etter praktisk opplæring med tilhørende sjekkliste:


 

7. Studenter/elever som tar ordinære vakter i tjenesten

Hver student/elev som tar ordinære vakter i tjenesten skal gjennom en vurdering av kompetanse og egnethet. Hvilke legemiddelhåndteringsoppgaver som kan gjennomføres avhenger av hvor i studieforløpet student/elev er. Se under for hvilken opplæring som skal gis og hvilke legemiddelhåndteringsoppgaver som kan utføres.

Sykepleierstudent / vernepleierstudent

  • 1. studieår: Som ufaglært
  • 2. studieår: Som ufaglært
  • 3. studieår: Som helsefagarbeider

For utvidet fullmakt må studenten dokumentere bestått farmakologieksamen og medikamentregning.

Helsefagelever/lærlinger

Som ufaglært. 

Medisinerstudent / tannlegestudent / farmasistudent

  • 1.-3. studieår: Som ufaglært
  • 4. studieår: Som helsefagarbeider

8. Brukerstyrt personlig assistanse (BPA)

  • Det er mulig å yte helsetjenester i en BPA-ordning slik som utdeling av medisiner. Helsetjenester er journalpliktige, og bydelen må derfor gjøre en avtale med BPA-leverandør om hvordan dette skal journalføres på en tilfredsstillende måte. Bydelen vil fortsatt bære ansvaret for at helsetjenesten er forsvarlig utført.
  • BPA-leverandør må følge Oslo kommunes rutine for gjennomføring av relevant legemiddelkurs for ufaglærte/assistenter, praktisk opplæring og kunne dokumentere dette. Godkjenning av legemiddelutdeling gjøres av virksomhetsleder i bydel.
  • Lenke til rutinen på Oslo kommune sin internettside: https://oslo.extend.no/export/oslo/hjemmetjenester/docs/doc_40027/index.html 
  • Oppgaver som legging i dosett gjøres av ordinær hjemmetjeneste, med mindre leverandør har to kvalifiserte medarbeidere som kan legge i dosett og utføre dobbeltkontroll, alternativt kontroll av multidose. 
  • Håndtering av insulin bør primært utføres av ordinær hjemmetjeneste. 

 

Liste over fullmakter, sjekklister og veiledere

Fullmakt:

Sjekklister:

 

Veiledere:

Hjelpemidler:

 


 

Aktuelt lovverk