Tjenesteansvarlig (TA) langtidshjem v. 2.1

Hensikten med rutinen

Beskrive oppgavene til funksjonen tjenesteansvarlig (TA) for å ivareta at beboere opplever kvalitet, trygghet og kontinuitet

Hvem gjelder rutinen for

Gjelder for alle kommunale langtidsinstitusjoner i Sykehjemsetaten

Ansvarsfordeling

Institusjonssjef har ansvar for at rutinen er kjent og følges.

Avdelingsleder har ansvar for å utpeke tjenesteansvarlig for beboer

Tjenesteansvarlig har ansvar for å samarbeide med primærkontakt og annet helsepersonell om pleiefaglig god praksis til de beboere hen er tjenesteansvarlig for.

Tjenesteansvarlig har pleiefaglig beslutningsmyndighet for de beboere hen har ansvar for

Utførelse av rutine

Mottakelse

  • Avklare fordeling av arbeidsoppgaver med primærkontakt og annet helsepersonell før mottak av ny beboer
  • Ta imot ny beboer i henhold til sjekkliste "16_SYE_Sjekkliste ny pasient_langtid" i Gerica (fra tjeneste)
  • Registrere TA på brukerkortet og PK på tjeneste i Gerica. Informere beboer, hovedpårørende og hjelpeverge/verge
  • Sørge for tverrfaglig samhandling internt/ eksternt med andre faggrupper
  • Melde beboer inn i multidoseordning, se rutine Bestilling av multidose for langtidshjem
  • Ta bilde/få bilde av beboer til oppbevaring i medisinperm snarest etter mottak til sykehjemmet Savnet pasient (Ikke tilgjengelig)
  • Gjøre seg kjent med beboernes ressurser og behov

Dokumentasjon

  • Sikre at kontaktopplysninger til hovedpårørende i Gerica er oppdatert inkludert mobilnummer og epost - obs registrere mobilnummer som hovedkommunikasjon (gul trekant)
  • Vurdere og dokumentere endringer i beboers behov for tjenester i samarbeid med primærkontakt og lege. Ved endringer vurder om beboers omsorgsnivå bør endres Vurdering av omsorgsbehov

 

  • Evaluere om tiltak i tiltaksplan har ønsket effekt
  • Vurdere og dokumentere behov for velferdsteknologi 
  • Vurdere og dokumentere behov for helsehjelp dersom beboers samtykkekompetanse helt eller delvis bortfaller Samtykkekompetanse, vurdering og avgjørelse (Ikke tilgjengelig)
  • Oppdatere IPLOS og ADL i samarbeid med primærkontakt minimum hver 3.måned samt ved vesentlig endring i beboers tilstand
  • Dokumenter behov for legevurdering i Gerica i journal "Til legevisitt" i journal 162, i samarbeid med primærkontakt
  • Gjennomføre datainnsamling for legemiddelgjennomgang i samarbeid med lege Legemiddelgjennomgang og delta på tverrfagelige legemiddelgjennomganger.
  • Kartlegge fallrisko og delta på multifaktorielle kartelgger for å redusere risiko for fall i henhold til rutine Fallrisikovurdering, fallforebygging og fallregistrering på langtidshjem
  • Kartlegge, dokumentere og følge opp "Min livshistorie" i tiltaksplanen under sitasjonen Miljøbehandling og oppdatere brukerstatus DokumentGerica - Manual for miljøbehandling

Pårørendekontakt Samarbeid med pårørende (Ikke tilgjengelig)

  • Gjennomføre innkomstsamtale innen 2 uker med beboer og nærmeste pårørende, i samarbed med primærkontakt, og dokumentere fra samtalen i Gerica
  • Ha jevnlig kontakt med pårørende ut fra individuelle avtaler
  • Orientere pårørende ved endringer i beboerens helsetilstand, i samarbeid med primærkontakt