Smittevern - Isolering v. 1.2

Hensikt med rutinen

Å beskytte beboere/pasienter, medarbeidere og pårørende mot overføring av smitte. 

Hvem gjelder rutinen for

Alle medarbeidere som jobber pasientrettet i Sykehjemsetaten.

Ansvarsfordeling

Institusjonssjef har ansvar for at institusjonen har skriftlige krav, rutiner og prosedyrer i forhold til isolering av beboere/pasienter. 

Legen og/eller ansvarlig sykepleier har ansvar for å vurdere om en beboer/pasient trenger å isoleres og eventuelt hvilket regime som skal følges. Kun legen kan avgjøre når isoleringen skal opphøre. Legen har ansvar for å informere beboer/pasient om hvorfor og hvor lenge isoleringen vil pågå.

Ansvarshavende sykepleier har ansvar for gjennomføringen av isoleringsregimet og for å informere alle berørte parter. 

Avdelingsleder er ansvarlig for at avdelingens personale får nødvendig opplæring og informasjon i forhold til rutiner ved isolering, og at alt personale følger det isoleringsregime som er bestemt. 

Enhver som arbeider med beboere som er isolert, eller arbeider på rom der beboere er isolert, har ansvar for å sette seg inn i og følge det isoleringsregime som er bestemt. 

 

Utførelse av rutine

Isolering medfører en stor belastning både for beboer/pasient, pårørende og for medarbeidere. Isolering skal skje på klare indikasjoner, og avsluttes så snart det er forsvarlig. Ved mistanke om isolasjonstrengende infeksjon er det vesentlig å starte isoleringen umiddelbart. Ansvarlig sykepleier bør derfor i noen tilfeller sette i gang isoleringsregimet før lege har fått tilsett beboer/pasient for å forhindre utbrudd.

Beboere/pasienter med alvorlige smittsomme sykdommer bør innlegges på sykehus. 

Isolerte beboere/pasienter skal i utgangspunktet plasseres på enerom, og helst med eget toalett og dusj.

Samtykke

Beboer/pasient skal informeres om hvorfor det er nødvendig med isolering, og det skal innhentes samtykke (skriftlig eller muntlig) til isolering. Samtykket skal dokumenteres i Gerica. Dersom beboer/pasient ikke er samtykkekompetent skal verge informeres og forespørres om samtykke. Samtykket fra verge skal også dokumenteres.

Dørskilt bør benyttes for å sikre at alt personell som skal inn på rommet er kjent med den biologiske faren som er tilstedet i henhold til arbeidsplassforskriften § 8-4. Beboer/pasient/verge skal samtykke til at døren merkes, og samtykket skal dokumenteres i Gerica. Det kan være lurt å inkludere dette spørsmålet i innkomstsamtaler slik at det er avklart før en situasjon oppstår hvor det er behov for dørskilt (f.eks. smittsom sykdom, beskyttende isolering, terminalfase, mors).

Forslag til alternative dørskilt ligger vedlagt i denne rutinen (Dørskilt til isolat og rom med mors). På innsiden av døren bør skilt med aktuell isoleringsregime og riktig avkledning av smittevernutstyr henge for å sikre riktig bruk og avkledning av smittevernutstyr. 

 

Isoleringsregimer 

Ulike former for isolering bestemmes av graden av smittefare og smittemåten i det enkelte tilfelle. Ideelt sett bør isoleringsregimet tilpasses hver enkelt beboer. De krav og rutiner ved isolering som beskrives her omfatter faste minimumskrav til hvordan isolering skal foregå ut i fra måten smittestoffet overføres på. Dette brukes som utgangspunkt for å tilpasse regimet til den enkelte beboer og til den aktuelle situasjonen man står overfor.  

Isoleringsregime behøver ikke gjennomføres som isolering, men prinsippene skal overholdes i stellsituasjoner (f.eks. bør beboere som har fått påvist vanlig ESBL håndteres som kontaktsmitteførende, men ikke isoleres)

Kontaktsmitteregime: 

Kontaktsmitteregime brukes ved mistanke om mikrober som kan overføres ved kontakt med kroppsvæsker eller ved indirekte kontakt med forurenset utstyr. Eksempler på sykdommer som bør isoleres med kontaktsmitteregime:  

  • Infeksjoner som smitter fekalt-oralt og hvor det er vanskelig å kontrollere avføringen, for eksempel forårsaket av norovirus (uten fare for sprut av oppkast eller diare), C. difficile
  • Enkelte andre infeksjoner som smitter fekalt-oralt som for eksempel hepatitt A virus
  • Utbredte hud- og sårinfeksjoner eller andre infeksjoner med streptokokker eller gule stafylokokker og der sekresjonen fra sår som ikke kan kontrolleres med tildekking eller lukket drenasje
  • Beboer/pasient med nyoppdaget MRSA
  • Beboer/pasient med ubehandlet skabb
  • Beboer/pasienter der det er funn av veggedyr på rommet/i sengen

Det skal brukes engangs smittefrakk og hansker i kontakt med beboer/pasient. Det er ikke nødvendig å ikle seg smittevernutstyr for å tilse beboer/pasient eller sette fra seg utstyr på rommet. For kontaktsmitteregime er det to ulike underregimer for bruk av munnbind 

  1. Vanligvis skal munnbind bare brukes ved fare for sprut av infeksiøst materiale, men 

  1. Ved MRSA skal munnbind brukes av alle ansatte som går inn i pasientrommet da MRSA -bakterier kan virvels opp med støv på rommet

Sykehjemsetaten har laget dørskilt som viser isoleringsregime og riktig påkledning. Dørskiltet/plakaten ligger vedlagt. (se under fanen "Relatert" øverst i venstre hjørne) 

Dråpesmitteregime: 

Dråpesmitteregime brukes hovedsaklig ved infeksjoner som smitter med dråper på inntil en meters avstand. 

For dråpesmitteregime gjelder at munnbind skal brukes ved opphold nærmere pasienten enn 1 meter, og i tillegg skal briller eller visir vurderes ved opphold nærmere pasienten enn 1 meter.  Smittefrakk og hansker benyttes når det er risiko for eller kontakt mellom utstyr eller beboer/pasient og medarbeiders arbeidsantrekk eller hender.

Eksempler på sykdommer som skal isoleres med dråpesmitteregime: 

  • Influensa, adenovirus, koronavirus og mage-tarminfeksjoner med uttalt oppkast, for eksempel norovirus

Sykehjemsetaten har laget dørskilt som viser isoleringsregime og riktig påkledning. Dørskiltet/plakaten ligger vedlagt. (se under fanen "Relatert" øverst i venstre hjørne) 

Luftsmitteregime: 

Luftsmitteregime brukes ved mistanke om mikrober som kan overføres via støvpartikler, aerosoler eller dråper/dråpekjerner.  

Eksempler på sykdommer som skal isoleres med luftsmitteregime:  

  • Smitteførende tuberkulose 
  • Meslinger

Pasienter med behov for luftsmitteregime skal så raskt som mulig overføres til sykehus som har egnede isolat. Det er egne krav til ventilasjon av et luftsmitteisolat. Isolatet skal også ha forgang, eget toalett, dusj og dekontaminator.  Smittefrakk, hansker og åndedrettsvern skal brukes av alle som går inn i rommet.

Sykehjemsetaten har laget dørskilt som viser isoleringsregime og riktig påkledning. Dørskiltet/plakaten ligger vedlagt. (se under fanen "Relatert" øverst i venstre hjørne).

Beskyttende isolering: 

Brukes for å beskytte pasienter/beboere som har sterkt nedsatt infeksjonsforsvar. 

Kohortisolering: 

Se Smittevern - Isolat og kohort

 

Fremgangsmåte ved isolering 

Mottak av beboer/pasient: 

  • Beboer/pasient som må isoleres skal ved innkomst transporteres direkte til enerom/isoleringsrommet
  • Det skal innhentes samtykke fra beboer/pasient eller verge til isolering og til merking av døren (se forslag til skilt vedlagt)
  • På døren til rommet eller rett på innsiden festes en plakat som tydelig viser at dette er et isolasjonsrom og det skal fremgå hvilket regime som følges

Informasjon til beboer/pasient, pårørende og medarbeider: 

En samarbeidende beboer/pasient er viktig for å hindre smittespredning. Informasjon skal derfor gi beboer/pasient forutsetninger for selv å kunne ta del i det smitteforebyggende arbeidet (om beboeren/pasienten er i stand til å motta informasjon). Informasjonen bør omfatte: 

  • Hvorfor isolering iverksettes 
  • Hva som er smittefarlig 
  • Hvordan smitteoverføring skjer 
  • De aktuelle forholdsreglene 
  • Varigheten av tiltakene. 

Den samme informasjonen bør gis til pårørende. Beboer/pasient og pårørende bør også få en skriftlig orientering om isoleringstiltakene. Forslag til et generelt  informasjonsbrev ligger vedlagt i prosedyren og må tilpasses hver enkelt situasjon (se under fanen "Relatert" eller "Mer info" lenger opp i venstre hjørne).

Pårørende og besøkende må i tillegg eventuelt få beskjed om: 

  • Å ikke spise eller drikke inne på beboerens rom, samt ikke bruke avdelingens kjøkken, eller gå inn på skyllerom, lager eller andre fellesrom etter å ha vært på isolatet
  • At man ikke bør sitte på sengekanten
  • At de skal følge samme forholdsregler for bruk av beskyttelsesutstyr som pleiepersonalet og få instruksjon om håndhygiene
  • At besøk bør begrenses til nærmeste pårørende. Den generelle anbefalingen er at det bør ikke være mer enn to besøkende av gangen på et isolat (avhengig av størreslen på rommet og beboerens/pasientens tilstand)

Alt personale som skal inn på rommet må bli informert om hvilket smitteregime som følges og om hvilke forholdsregler som må tas. Det er viktig huske på å informere personale som kommer fra andre avdelinger, som f.eks. renholdere, fysioterapeuter, bioingeniører o.a. 

Bruk av beskyttelsesutstyr; se prosedyre Smittevern - Beskyttelsesutstyr, riktig på- og avkledning og de enkelte prosedyrer for beskyttelsesutstyr. Se også plakat for påkledning og avkledning av utstyr (se under fanen "Relatert" øverst i venstre hjørne). 

Transport av beboer/pasient og utstyr inn og ut av rommet: 

  • Det bør foregå minst mulig transport av beboer/pasient eller utstyr inn og ut av rommet dersom beboer/pasient er smitteførende med dråpe-eller luftsmitte. Vedlagt finner du en plakat som viser slusing av utstyr (se under fanen "Relatert" øverst i venstre hjørne)  
  • Hvis beboeren/pasient skal overflyttes til en annen avdeling eller institusjon, skal de som transporterer og mottar beboeren/pasient, på forhånd gis informasjon om smittefaren, og om hvilke smitteforebyggende tiltak som er nødvendige
  • Ved flytting skal tøy, bandasjer, bleier og annet være nylig skiftet og godt festet. Drenasjesystem skal være uten lekkasje
  • Ved dråpe-/luftsmitte må det vurderes om beboer/ pasienten bør ha på munnbind. Hvis pasienten flyttes i seng skal sengetøy være rent. Selve sengen, båren eller annet mobilt utstyr trenger ingen spesielle forholdsregler ved transport såfremt det ikke er synlig eller sannsynlig forurenset

Utstyr til pleie og undersøkelser: 

  • Ha minst mulig utstyr inne på rommet
  • Brukt flergangsutstyr pakkes inn i plastpose før det tas med til skyllerom og desinfiseres i dekontaminator
  • Utstyr som ikke kan varmedesinfiseres må desinfiseres med kjemisk desinfeksjonsmiddel
  • Engangsutstyr kastes  etter gjeldende rutiner. Smittevern - Smittefarlig avfall

Se rutine Smittevern - Pasientnært utstyr for presiseringer om renhold, desinfeksjon og sterilisering av utstyr.

Sengeutstyr og møbler: 

  • Puter og dyner må kunne tåle å bli vasket på 850C i minst 10 minutter
  • Madrassene bør tåle desinfeksjon med damp eller tørr varme og/eller ha vanntett engangstrekk som tåler å bli vasket på 850C eller desinfisert med kjemiske desinfeksjonsmidler
  • Møblene bør være slik at de er enkle å holde rene og tåle avtørking med kjemiske desinfeksjonsmidler

Matservering: 

  • Det kan være hensiktsmessig å bruke engangsservise/bestikk, men det beste for beboer/pasient er å brukes vanlig servise og bestikk. Dersom vanlig servise og bestikk brukes, pakkes det inn i plastpose før det bæres ut av rommet. Det er ikke nødvendig å desinfisere før det det vaskes i avdelingens oppvaskmaskin. Serveringsbrett skal kun brukes om dette blir tilfredsstillende desinfisert etter hver bruk
  • Matrester skrapes av og kastes i avfallspose på isolasjonsrommet
  • Håndhygiene må utføres før man går ut av isolasjonsrommet og rett etter man har satt brukt servise og bestikk i oppvaskmaskinen 

Håndtering av avfall: 

  • Avfall som ikke er tilsølet eller inneholder organisk materiale fra pasient (eks blader og aviser) kan kastes som forbruksavfall 
  • Alt avfall som er dryppende vått og kan være forurenset av organisk materiale (bandasjer, bleier etc.) håndteres som smitteavfall

Se rutine Smittevern - Smittefarlig avfall for presisering og flytskjema. 

Daglig rengjøring: 

  • Renholdspersonalet må følge de samme krav og rutiner som det øvrige personalet med hensyn til påkledning, håndhygiene osv
  • Ta kun med det utstyret som behøves inn på rommet. Vasketralla skal ikke tas med inn på isolatet
  • Renhold utføres med vanlig renholdsmetode (evt. rengjøringsmiddel og vann). Det skal ikke tilsettes desinfeksjonsmidler i rengjøringsvannet
  • Ved søl av organisk materiale skal dette flekkdesinfiseres før rengjøring
  • Dersom det brukes engangsklut/mopp, kastes denne som smitteavfall
  • Flergangsklut/mopp vaskes som smittetøy. Pakk det i gul pose før det bringes til rengjøringssentralen (moppevaskeriet) og vaskes på minst 85oC
  • Bøtter og mindre utstyr pakkes inn i plastposer før det tas ut av rommet, og varmedesinfiseres i dekontaminator
  • Vaskeutstyr som ikke kan varmedesinfiseres (langkost, svaber og lignende) desinfiseres med kjemisk desinfeksjonsmiddel før det tas ut av isolasjonsrommet. Dette behøver ikke gjøres daglig dersom utstyret oppbevares i isoleringsrommet

Isoleringstiltak i livets sluttfase 

Hvis en isolert pasient er døende må smitteverntiltakene tillempes den spesielle situasjonen og beboer/pasientens behov for kontakt. Dersom standard beskyttelsestiltak fravikes er det i tilfelle viktig at pårørende ikke oppholder seg unødig i øvrige avdelinger og at de unngår direkte kontakt med andre beboere/pasienter. 

Når isolering gjennomføres bør avdelingsleder kontrollere følgende: 

  • At rommet er tydelig merket 
  • At nødvendig informasjon er gitt til pårørende og beboer (om beboeren er i stand til å motta informasjon), samt til alt personale som kommer i kontakt med beboer eller isolasjonsrom
  • At personale bruker nødvendig beskyttelsesutstyr og følger rutiner for håndhygiene 
  • At rutinene for håndtering av smittetøy og smitteavfall følges 
  • At alt som tas ut av rommet blir håndtert og desinfisert etter gjeldende rutiner 

 

Fremgangsmåte ved opphør av isolering 

Det er legen, i samarbeid med sykepleier, som avgjør når isoleringen kan opphøre.  

  • Ved rydding og desinfeksjon av rommet bruker personalet det samme beskyttelsesutstyret som under pågående isolering
  • Avfall, tøy og flergangsartikler behandles som under isoleringen
  • Puter og dyner legges i sekk som merkes smittetøy, før de transporteres ut av rommet, og vaskes på vaskeriet ved 85oC
  • Etter isolering for dråpe-/luftsmitte sendes gardiner, forheng og andre tekstiler til vask. Etter opphør av kontaktsmitteregime behøver gardinene vanligvis bare å vaskes dersom de er synlig tilsølt
  • Alt synlig søl på inventar, gulv og vegger fjernes først med cellestoff tilsatt desinfeksjonsmiddel. Kastes som restavfall
  • Alle områder som er synlig forurenset, samt alle områder som regelmessig berøres av beboer og personale, skal desinfiseres. I tillegg til sengen omfatter dette bl.a. nattbord, lampe, ringesnor, toalett og baderom, veggflaten langs sengen, dørhåndtak, lysbrytere og gulvet
  • Ved dråpe-/luftsmitte, samt MRSA skal alle vegger desinfiseres opp til ståhøyde (minst 180 cm)
  • Det er valg av desinfeksjonsmiddel som avgjør om rommet må vaskes på vanlig måte etter virketiden til desinfeksjonsmiddelet
  • Brukte kluter og mopper vaskes som smittetøy, og annet renholdsutstyr desinfiseres etter bruk
  • Hvis beboeren fortsatt skal ligge på rommet etter at isoleringen er avsluttet flyttes han/hun over i en ren seng
  • For sluttdesinfeksjon/smitteutvask se rutine Smittevern - Daglig renhold av smitterom, flekkdesinfeksjon og smitteutvask

Ved stell av døde som har vært isolert for en infeksjon skal personalet benytte de samme forholdsreglene mot smitte som om pasienten var i live. Alle sår og sekresjonsåpninger skal være tildekket med nylig skiftet bandasje før pasienten kjøres ut av rommet.   Smittevern - Stell av døde 

 

Utstyr

Plakater til markering av dør, skilter som viser riktig på- og avkledning samt slusing av utstyr ligger vedlagt i denne rutinen.

Personlig beskyttelsesutstyr skal foreligge i de størrelsene som medarbeidere trenger.

Forslag til informasjonsskriv ligger vedlagt denne rutinen.

Kompetansekrav

Kjenneskap til basale smittevernrutiner.

Praktisk opplæring i riktig på-og avkledning av beskyttelsesutstyr.

Kjennskap til hvordan beboer skal håndters i henhold til aktuell mikrobe.

Kjennskap til hvilke kjemiske desinfeksjonsmidler som skal og kan benyttes til den aktuelle mikorben. Opplæring i blanding og bruk av desinfeksjonsmidlene.

Begrepsavklaring

Isolering betyr avstengning av sosial kontakt med andre. Siden det ikke er lov å isolere med tvang i Norge (med noen få unntak) skal all isolering gjøres med beboer/pasientens samtykke.

Lovverk

Forskrift om utforming og innretning av arbeidsplasser og arbeidslokaler (arbeidsplassforskriften). Endret 2023.

Forskrift om utførelse av arbeid, bruk av arbeidsutstyr og tilhørende tekniske krav (forskrift om utførelse av arbeid) Endret 2022.

Referanse

Isoleringsveilederen, FHI 2004 

Isolering av pasienter med smittsom sykdom, FHI 2016

Tiltak ved utbrudd, FHI 2023

Eksempler på avvik fra rutine

Ikke innhentet samtykke til isolering eller markering av døren. Ikke hengt opp skilt som viser riktig isoleringsregime eller avkledning av smittevernutstyr, ikke fått opplæring i på-og avkledning av smittevernutstyr, ikke tilgjengelig utstyr, ikke fulgt innholdet i rutinen, ikke avisolert raskt nok.

Her kan du lese mer

Tiltak for å motvirke sosial isolering i sykehjem og hjemmetjenester, Helsedirektoratet 2022