Legemiddelhåndtering - Medisinrom/medisinlager og oppbevaring av legemidler v. 1.1

Innholdsfortegnelse

Hensikten med rutinen
Hvem gjelder rutinen for
Ansvarsfordeling

Eksempler på avvik fra rutine
Gjentagende oppgaver i ELISE

Hensikten med rutinen

  • Sikre forsvarlig og forskriftsmessig oppbevaring av legemidler. 

Hvem gjelder rutinen for 

  • Ledere med ansvar for legemiddelhåndtering i tjenesten.
  • Sykepleiere/vernepleiere/farmasøyter som håndterer legemidler på medisinrom/medisinlager.
  • Medarbeidere med fullmakt til å administrere legemidler.

Ansvarsfordeling 

Hvert tjenestested anbefales å ha en sykepleier/vernepleier/farmasøyt med utvidet ansvar for medisinrom/medisinlager for å sikre at rutiner og krav følges i det daglige.

  • Virksomhetsleder har overordnet ansvar for legemiddelhåndtering i tjenesten
  • Tjenesteleder (leder for tjenestestedet) har ansvar for at
  • Medarbeiders leder har ansvar for at
  • Medisinrom-/medisinlageransvarlig sykepleier/vernepleier/farmasøyt har ansvar for å
    • påse at rutiner på medisinrommet følges
    • melde fra om uønskede hendelser og nesten hendelser i EQS
  • Sykepleiere/vernepleiere/farmasøyter og medarbeider med fullmakt til å administrere legemidler har ansvar for å
    • følge rutinen
    • melde fra om uønskede hendelser og nesten hendelser i EQS

Tilgang til medisinrom/medisinlager 

Har ikke tjenestestedet eget medisinrom, brukes medisinlager som oppfyller kravene til oppbevaringsbetingelser angitt på pakningen og beskrevet i punkt 3 (eksempel: et låsbart skap eller rom).

Ansvarlig: Tjenesteleder (eller annen navngitt person som er delegert oppgaven, ansvaret kan ikke delegeres)

Tilgangsstyring:

  • Nøkkel/adgangskort/kodebrikke til medisinrom er personlig og utleveres kun til sykepleiere, vernepleiere og farmasøyter. Det skal kvitteres både ved utlevering og innlevering.
  • Ha oversikt over hvem som har tilgang til medisinrommet.
  • Informer medarbeidere om at tjenesteleder må varsles snarest ved tap av nøkkel/adgangskort/kodebrikke.
    • Ved tap av nøkkel skal lås skiftes snarest.
    • Ved tap av adgangskort/kodebrikke, skal disse deaktiveres.

Skal tjenestestedet opprette nytt eller endre nåværende medisinrom, bruk Anbefalinger ved planlegging av nytt medisinrom utarbeidet av Norske sykehusfarmasøyters forening (2021) som veileder.

Renhold og orden på medisinrom 

Gjelder steder det oppbevares og istandgjøres legemidler.

Ansvarlig: Sykepleiere/vernepleiere/farmasøyter

Generelt om renhold og orden på medisinrom (og eventuelt andre egnede steder det oppbevares og istandgjøres legemidler):

  • Hold medisinrom låst, rent, ryddig og oversiktlig til enhver tid.
  • Sprit benk/arbeidsflate før og etter dosering/istandgjøring.
  • Utfør håndvask før og etter dosering/istandgjøring og etter berøring av noe urent.
  • Vask tomme dosetter, pilleknuser og tablettdeler etter bruk med såpevann eller desinfeksjonssprit for overflatebehandling (70%).
  • Rydd i permene og sørg for at skjemaer som brukes i legemiddelhåndteringen alltid er tilgjengelige og oppdaterte.
  • Bestill nye destruksjonsesker og returlapper ved behov.
  • Gjør eventuelt destruksjonsesker og seponetter klare til retur.

Daglige oppgaver:

  • Vask benk/arbeidsflate på medisinrom med såpevann eller desinfeksjonssprit for overflatebehandling (der tjenestestedet ikke istandgjør legemidler daglig, gjøres dette kun aktuelle dager).

Månedlige oppgaver:

Tjenester som bruker ELISE:

Opprett gjentagende oppgave for digital signering av daglige og månedlige oppgaver. Se fremgangsmåte her:

Tjenester som ikke bruker ELISE eller som ønsker å benytte seg av signeringsliste på papir kan bruke dette skjemet for signering av daglige og månedlige oppgaver:

Oppbevaring av legemidler​ 

Ansvarlig: Sykepleiere/vernepleiere/farmasøyter og medarbeider som har fullmakt til å administrere ferdig istandgjorte legemidler

► Generelt om oppbevaring av legemidler:

  • Legemidler skal oppbevares utilgjengelig for uvedkommende og innelåst (på medisinrom, i låsbart medisinskap eller medisinskrin). Dette gjelder også multidoseruller og fylte dosetter, samt legemidler som midlertidig oppbevares av tjenesten før de skal leveres videre til pasient.
  • Oppbevar alltid legemidler i originalemballasje og ved temperatur angitt på pakning.
    • Legemidler som oppbevares ved romtemperatur skal:
      • oppbevares ved temperatur 15–25 °C.
      • oppbevares et tørt sted.
      • ikke oppbevares i direkte sollys eller i nærheten av varmeavgivende objekter.
    • Legemidler som oppbevares i kjøleskap (bruk helst medisinsk kjøleskap som er godkjent for oppbevaring av legemidler) skal:
      • oppbevares ved temperatur 2–8 °C.
      • ikke oppbevares sammen med mat.
      • oppbevares fortrinnsvis i egen boks merket med pasientens fulle navn og fødselsdato.
  • Kasser legemidler umiddelbart når legemidler seponeres, går ut på dato eller av andre grunner ikke lenger er i bruk (gjelder også multidose). Følg rutine: Retur og destruering (kassasjon).
  • Legemidler i dosett og multidoseposer skal maks oppbevares i 4 uker. Vær oppmerksom på at noen legemidler kan ha kortere holdbarhetstid når legemidlet tas ut av orginalemballasjen og legemidler med krav til oppbevaring i kjøleskap har kortere holdbarhet i romtemperatur.

Daglige oppgave: Temperaturkontroll

  • Kontroller kjøleskaptemperatur og før temperaturlogg. Ved observasjoner av frost eller kondens, ta legemidlene ut og vurder i samråd med farmasøyt om legemidler fortsatt kan benyttes eller må destrueres. Rapporter uønskede hendelser og avvik i EQS.
  • Kontroller romtemperatur og før temperaturlogg. Hvis det er varmere enn 25 grader, luft rommet eller avkjøl med vifte. Hvis problemet vedvarer, kontakt leder for å vurdere andre tiltak. Rapporter uønskede hendelser og avvik i EQS.

 Oppgave utført hver 6. måned: Holdbarhet legemidler

  • Gjennomgå holdbarhet på legemidlene.
  • Merk legemidler med gult klistremerke med “kort holdbarhet” ved kortere holdbarhet enn 6 måneder. Klistremerket kan bestilles fra apoteket.
  • Kasser legemidler som har gått ut på dato i destruksjonseske, og dokumenter i 136-fagjournal.

Tjenester som bruker ELISE:

Opprett gjentagende oppgave for digital signering av daglige oppgaver og oppgaver som skal utføres hver 6. måned. Se fremgangsmåte her:

Tjenester som ikke bruker ELISE eller som ønsker å benytte seg av signeringsliste på papir kan bruke dette skjemet for signering av daglige oppgaver og oppgaver som skal utføres hver 6. måned:

Oppbevaring på medisinrom 

Ansvarlig: Sykepleiere/vernepleiere/farmasøyter/tjenesteansvarlig

Det skal bare oppbevares legemidler og hjelpemidler som brukes i forbindelse med istandgjøring og utdeling av legemidler på medisinrommet.

  • Legemidlene som oppbevares på medisinrommet
    • er personlige og skal oppbevares i egen boks eller hylle for den enkelte pasient. Boksen eller plassen merkes tydelig med pasientens fulle navn og fødselsdato.
    • skal ikke brukes av andre enn pasienten selv.
  • Oppbevar legemidler som tilhører innlagte pasienter adskilt fra andre legemidler (merkes «innlagt»).
  • A- og B-preparater skal oppbevares adskilt fra andre legemidler. Følg rutine: Legemiddelhåndtering - Legemidler i reseptgruppene A og B .

Er det ikke sykepleier/vernepleier/farmasøyt på vakt med tilgang til medisinrom, kan sykepleier/vernepleier/farmasøyt på vakten før legge ferdigistandgjorte legemidler som skal hjem til pasienter (multidoseruller, dosett og annet) i et låsbart skap på kontor/vaktrom som ansvarlig på vakten har tilgang til. 

Oppbevaring på tjenestested uten eget medisinrom 

Ansvarlig: Sykepleiere/vernepleiere/farmasøyter

  • Oppbevar legemidler i et egnet medisinlager som oppfyller oppbevaringsbetingelser angitt på pakningen og beskrevet i punkt 3 (eksempel: et låsbart skap eller rom). Dersom tjenestestedet håndterer legemidler som skal oppbevares i kjøleskap, skal tjenestestedet ha et låsbart medisinkjøleskap.
  • Pasientens legemidler oppbevares som hovedregel på tjenestestedets medisinlager. Hvis det er vurdert forsvarlig og fastsatt i brukeravtalen, kan legemidler oppbevares i låst medisinskap i pasientens bolig.
  • Ferdig doserte legemidler (multidose, dosett, mikstur i sprøyte/beger), legemidler som er i bruk som trenger istandgjøring (inhalatorer, insulinpenner, miksturer, øyedråper) og nødvendige behovsmedisiner kan oppbevares i låst medisinskap på kontor/vaktrom som ansvarlig på vakt har tilgang til. Sykepleiere/vernepleiere/farmasøyter er ansvarlige for at nødvendige behovslegemidler er tilgjengelig.

 Anfallsmedisiner

Pasienter med behov for anfallsmedisiner (eksempel: epilepsi), bør alltid ha dette tilgjengelig ved opphold utenfor boligen. Husk generelle oppbevaringsbetingelser for det enkelte legemiddelet, også holdbarhetsdato.

Oppbevaring av legemidler hjemme hos pasient 

Ansvarlig: Tjenesteansvarlig

  • Kun ferdig istandgjorte legemidler (eksempel: dosett, engangsposer, multidose) og legemidler som må istandgjøres før bruk (eksempel: miksturer, øyedråper, øyesalve), bør oppbevares i hjemmet.
  • Legemidler i orginalemballasje bør oppbevares og istandgjøres på medisinrommet ved tjenestestedet for bedre kontroll av legemiddelhåndteringsoppgaver og redusert risiko for feil. 
  • Legemidler kan kun oppbevares hjemme dersom det er faglig forsvarlig og skal vurderes fortløpende (eksempler: endring i sykdomstilstand, botilstand, livssituasjon og andre faktorer som gjør oppbevaringen uforsvarlig).
  • Oppdatert ordinasjonskort/legemiddelliste skal alltid være tilgjengelig i hjemmet. Utgåtte lister skal tas med til kontoret og makuleres fortløpende.  

Før oppbevaring av legemidler i pasientens hjem skal det derfor gjennomføres en risikovurdering der følgende forhold vurderes:

  • Hygiene og at kravene til oppbevaring blir oppfylt (risiko for fuktighet, varme og sterkt lys kan påvirke effekten, holdbarheten og kan øke risikoen for bivirkninger).
  • Om legemidlene skal oppbevares innelåst eller om det er forsvarlig at legemidlene ligger tilgjengelig for pasient og/eller pårørende. Vurder om det er forsvarlig basert på
    • pasients eventuelle diagnoser og tidligere hendelser.
    • risikoen for at pasient kan ta legemidler som ikke skal tas- fare for dobbel dose.
    • at pasient kan ta legemidlene feil (tidspunkt og administrasjonsmåte) eller misbruke legemidlene.
    • at pasient har pårørende eller bekjente som kan få tilgang til legemidlene.
  • Tilgang på tilgjengelig og oppdatert informasjon om pasientens legemidler som kjernejournal og elektroniske meldinger, for å kunne sikre at legemiddellisten er oppdatert.

Vurderes det at legemidlene må oppbevars innelåst skal det avklares med pasient og/eller pårørende om 

  • det skal bestilles/kjøpes inn låsbart medisinskap eller skrin, og hvem som er ansvarlig for innkjøp av dette. Tjenesten skal da ha nøkkel til det låsbare medisinskapet eller skrinet
  • legemidlene skal oppbevares på tjenestestedet og utleveres ved administreringstidspunkt

Eksempler på avvik fra rutine 

  • Det gjennomføres ikke kontroll av temperatur på medisinrom og i kjøleskap.
  • Det gjennomføres ikke kontroll av holdbarhet på legemidler.
  • Utgåtte ordinasjonskort erstattes ikke ved endringer.

Gjentagende oppgaver i ELISE

 Daglige oppgaver på medisinrom

Bruker din tjeneste ELISE kan du legge inn denne oppgaven som gjentagende oppgave. 

Fyll inn følgende når du oppretter oppgave i ELISE:

  • Angående: La felt stå blankt.
  • Arbeidsteam: Velg det arbeidsteamet som er ansvarlig for det aktuelle medisinrommet og der oppgaven skal fullføres. 
  • Forfallsdato: Første dato oppgaven skal gjennomføres. 
  • Gjentagende oppgave: Ja. Tidsintervall: Dager Intervall (hver X dag): 1
  • Emne: Daglige oppgaver på medisinrom.
  • Oppgavetype: Velg oppgave type "Medisinhåndtering".
  • Beskrivelse: Kontroller temperatur på medisinrom og i kjøleskap. Vask over benk på medisinrom. 

Legg til notat i tidslinje med målt temperatur før oppgaven merkes som fullført.  

ELISE - Oppgaver

 Månedlige oppgaver på medisinrom

Bruker din tjeneste ELISE kan du legge inn denne oppgaven som gjentagende oppgave. 

Fyll inn følgende når du oppretter oppgave i ELISE:

  • Angående: La felt stå blankt.
  • Arbeidsteam: Velg det arbeidsteamet som er ansvarlig for det aktuelle medisinrommet og der oppgaven skal fullføres. 
  • Forfallsdato: Første dato oppgaven skal gjennomføres. 
  • Gjentagende oppgave: Ja. Tidsintervall: Dager Intervall (hver X dag): 30 (tilsvarer 1 måned)
  • Emne: Månedlige oppgaver på medisinrom.
  • Oppgavetype: Velg oppgave type "Medisinhåndtering".
  • Beskrivelse: Vask medisinskap. Vask kjøleskap. Kontrolltell A- og B- preparater. Sjekk at lister og skjemaer på medisinrom er oppdaterte. 

Legg til notat i tidslinje ved behov før oppgaven merkes som fullført.  

ELISE - Oppgaver

 Holdbarhet på legemidler

Bruker din tjeneste ELISE kan du legge inn denne oppgaven som gjentagende oppgave. 

Fyll inn følgende når du oppretter oppgave i ELISE:

  • Angående: La felt stå blankt.
  • Arbeidsteam: Velg det arbeidsteamet som er ansvarlig for det aktuelle medisinrommet og der oppgaven skal fullføres. 
  • Forfallsdato: Første dato oppgaven skal gjennomføres. 
  • Gjentagende oppgave: Ja. Tidsintervall: Dager Intervall (hver X dag): 183 (tilsvarer 6 måneder).
  • Emne: Gå igjennom holdbarhet på legemidler. 
  • Oppgavetype: Velg oppgave type "Medisinhåndtering".
  • Beskrivelse: Sjekk holdbarhet på legemidler som oppbevares på tjenestestedet. 

Legg til notat i tidslinje ved behov før oppgaven merkes som fullført.  

ELISE - Oppgaver