Legemiddelhåndtering - Bestilling, mottak, retur og destruering (kassasjon) v. 1.0

Innholdsfortegnelse

Hensikten med rutinen
Hvem gjelder rutinen for
Ansvarsfordeling

Eksempler på avvik fra rutine


Hensikten med rutinen

  • Sikre forsvarlig og forskriftsmessig bestilling, mottak, retur og destruering av legemidler.

Hvem gjelder rutinen for 

  • Ledere med ansvar for legemiddelhåndtering i tjenesten.
  • Sykepleiere/vernepleiere/farmasøyter og medarbeidere som har fullmakt til å administrere legemidler.

Ansvarsfordeling 

  • Virksomhetsleder har overordnet ansvar for legemiddelhåndteringen i tjenesten
  • Tjenesteleder (leder for tjenestestedet) har ansvar for at arbeidsplassen er tilrettelagt slik at rutinen kan følges
  • Medarbeiders leder har ansvar for at
    • arbeidsplassen er tilrettelagt slik at rutinen kan følges
    • medarbeidere er kjent med og følger rutinen
  • Ansvarlige for medisinrom har ansvar for å
    • påse at rutiner på medisinrommet følges
    • melde fra om uønskede hendelser og nesten hendelser i EQS
  • Sykepleiere/vernepleiere/farmasøyter og medarbeidere med fullmakt til å administrere legemidler har ansvar for å
    • følge rutinen
    • melde fra om uønskede hendelser og nesten hendelser i EQS

Bestilling av legemidler 

Ansvarlig: Sykepleier/vernepleier/farmasøyt som skal bestille legemidler

Bestilling av legemidler forutsetter at legemidlet er ordinert fra lege etter gyldig e-resept og at det foreligger vedtak på administrering av legemidler. Vær oppmerksom på at noen legemidler (H-reseptlegemidler) som er rekvirert i spesialisthelsetjenesten ikke kan rekvireres av fastlegen og må fornyes av spesialisthelsetjenesten (dersom H-resepten er utgått eller det ikke er noe mer å hente på resepten).

  • Sjekk i kjernejournal om pasient har gyldig e-resept på legemidlene som skal bestilles. Tjenestestedet skal ha en oversikt over bestillingsfrister og leveringstider for legemidler utenom multidose.
  • Benytt elektronisk bestilling på nett (Pasientnett) for bedre oversikt og historikk over bestillinger. Det gjelder også bestillinger av faste legemidler som ikke pakkes i multidose, legemidler som gis ved behov, bestillinger av medisinsk utstyr og andre handelsvarer.
  • Faste legemidler som ikke pakkes i multidose (eksempel: Insulin eller Proscar), kan legges inn som fast bestilling i Pasientnett med fast leveringsfrekvens (abonnement). Det er viktig å følge med på at beholdningen ikke blir for stor (eksempel: stoppe abonnement ved lengre innleggelse, avslutte abonnement ved seponering av legemidler etc.).
  • Andre legemidler som bestilles med snarlig oppstart, kan hentes på nærmeste lokale apotek (eksempel: antibiotikabehandling, smertestillende eller kortisonbehandling).
  • Sjekk Pasientnett daglig siden kommunikasjon med apoteket skjer via elektroniske meldinger (eksempel: ved manglende e-resepter og ved legemiddelmangel eller andre aktuelle spørsmål som skal avklares).
  • Skal pasient reise på ferie, husk å bestille nok legemidler til hele ferieoppholdet. Ved utenlandsreiser bør pasient ha med bekreftelse fra lege/apotek (Schengen-attest kan benyttes for medbringing av legemidler i reseptgruppe A og B). Apoteket tar gebyr for utstedelse av Schengen-attest.
  • Be fastlegen om å sende legemiddellisten på nytt til multidoseapotek dersom ferieoppholdet er lengre enn i 4 uker.

Bestilling fra pasientnett: Legemiddelhåndtering - Pasientnett

Bestilling av multidose: Legemiddelhåndtering - Multidose - Oppstart, bestilling, mottak og avvikling

Mottak av legemidler utenom multidose 

Ansvarlig: Sykepleier/vernepleier/farmasøyt er ansvarlig for å motta, åpne og kontrollere kassene

Unntaksvis kan annet helsepersonell ta imot kassene når det ikke er sykepleier/vernepleier/farmasøyt på vakt. Kassene skal da ikke åpnes. 

► Plomberte medisinkasser fra leverandør leveres tjenestested

  • Signer for mottak fra sjåfør med fullt navn og tydelig skrift.
  • Lås inn leveransen på medisinrom ved mottak (der det ikke finnes medisinrom låses kassene inn på et annet egnet sted).
  • Pakk ut leveransen og kontroller mot bestilling på pasientnett og eventuelt ordreseddel.
  • Sjekk leveransen for kjølevarer, og sett inn i kjøleskapet med en gang de er ankommet.
  • Sett på plass legemidler ved første mulige anledning, prioriter legemidler tilhørende A- og B-reseptgruppe.

Mottak av multidose: Legemiddelhåndtering - Multidose - Oppstart, bestilling, mottak og avvikling

Retur og destruering (kassasjon)

Ansvarlig: Sykepleiere/vernepleiere/farmasøyter og medarbeidere med fullmakt til å administrere legemidler

Fremgangsmåten under gjelder kun for levering fra Apotek 1 Skårersletta avdeling hjemmetjeneste. Bruker tjenestested et annet apotek må interne rutiner utarbeides.

Bestill returlapper, brune destruksjonsesker (med tilhørende bunn) og seponett til løse tabletter og flytende legemidler som skal destrueres, ved å sende e-post til kunde@apotek1.no. Ved retur og destruering brukes fortrinnsvis brune destruksjonsesker fra apoteket, eller tilsvarende låsbare beholdere som ivaretar forsvarlig oppbevaring. Husk å legge inn ekstra bunn som følger med. Utstyr, sprøytespisser, smertekassetter og slanger til iv. sett skal ikke returneres til apoteket (se håndtering av spesialavfall/restavfall).

► Klargjøring av legemidler til retur  

  • Oppbevar legemidler til destruering på medisinrom/lager frem til henting.
  • Send legemidler (inkludert løse tabletter) som er gått ut på dato eller ikke lenger er i bruk til apoteket for destruering.
  • For destruering av legemidler i reseptgruppene A og B, se: Legemiddelhåndtering - Legemidler i reseptgruppene A og B .
  • Forsegl destruksjonseskene/seponettboksene med ekstra tape og fest returlappen før levering.
  • Destruksjonseskene/seponettboksene leveres til transportør ved neste leveranse fra apoteket.  

 Andre legemiddelformer det er aktuelt å sende til destruering

  • inhalatorer og beholdere for inhalasjonsmedisin.
  • brukte legemiddelplastre.
  • salver, kremer, øyedråper og stikkpiller.
  • TPN (kabiven)-poser.
  • restinnhold i ampuller, hetteglass og flasker kastes i seponett for flytende legemiddel.

► Retur og destruering av legemidler fra pasientens hjem   

Alt av legemidler som skal destrueres tas med tilbake til kontoret, og oppbevares på egnet sted før de sendes til apoteket. Legemidler regnes som "spesialavfall" og skal returneres til apotek for riktig destruering. 

Legemiddelhåndtering - Medisinrom/medisinlager og oppbevaring av legemidler

► Håndtering av spesialavfall/restavfall/risikoavfall  

Spesialavfall som sprøytespisser, ampuller, engangssprøyter og lignende, skal ikke returneres til apoteket.

  • Tomme metadonflasker: Se rutine Legemiddelhåndtering - Legemiddelassistert rehabilitering (LAR).
  • Sprøytespisser, ampuller, engangssprøyter skal kastes slik at andre personer ikke risikerer å bli stukket (eksempel: gule bokser eller harde plastbeholdere/brusflasker som lukkes godt) og kastes i vanlig avfall. Kanylebokser kan bestilles via OneMed.

Smittefarlig avfall skal ikke blandes med andre typer avfall, og skal så snart som mulig leveres til destruering i egnede beholdere som kan fås tak i fra Norsk gjenvinning. Les mer her om håndtering av smittefarlig avfall.

Håndtering av cytostatikaavfall

Cytostatikaavfall inkluderer legemiddelrester og utstyr brukt ved tilberedning og administrasjon av cytostatika.

  • Stiller krav til kunnskap om delbarhet og sikker håndtering (informasjonen varierer i produktinformasjonen til ulike cytostatika).
  • Bruk latex-engangshansker ved håndtering .
  • Fordel avfall i kanylebøtter og solide plastposer (eksempel: store lynlåsposer).
  • Ikke klem ut luften før posen lukkes.
  • Samle avfall i kartonger merket “Cytostatika avfall”.
  • Send til forbrenning ved høy temperatur (>800°).
  • Fjern avfall snarest mulig fra arbeidsstedet.
  • Mindre rester (f.eks. infusjonssett, tomme poser, hansker) pakkes i plast og kasseres som risikoavfall.​

Håndtering av utskillelsesprodukter (urin, oppkast og avføring) fra pasient

  • Viktig med renslighet og god hygiene, vask hender med såpe (ikke kun håndsprit).
  • Urin, oppkast og avføring kan inneholde aktive legemidler eller nedbrytningsprodukter.
  • Mengden avhenger av stoffet og dosen, men representer i utgangspunktet minimal risiko for personalet.
  • Bruk hansker og maske ved kontakt med utskillelsesprodukter.
  • Tøm bekken og urinflasker umiddelbart.
  • Unngå at urinflasker og bekken står utildekket.

Håndtering av legemidler ved dødsfall

Reseptpliktige legemidler: Pårørende/arvinger har ikke rett til å få utlevert avdødes reseptpliktige legemidler. Legemidlene er forskrevet av lege til en bestemt person og skal ikke brukes av andre personer enn de er forskrevet til. Legemidlene destrueres og destruksjonen dokumenteres i 136-fagjournal.

Reseptfrie legemidler: Anses som pasientens eiendom og kan utleveres til pårørende/arvinger. Tjenesteansvarlig sykepleier/vernepleier bør gi anbefaling om å destruere disse for å forhindre risiko for feil bruk. Reseptfrie legemidler, som ikke utleveres, destrueres og dokumenteres i 136-fagjournal.


Eksempler på avvik fra rutine 

  • Legemidler er ikke bestilt i tide.
  • Bestillingsfrister fra apotek blir ikke opprettholdt.
  • Legemiddel ikke levert fra apotek.
  • Legemidler destrueres feil (utgåtte legemidler destrueres ikke, legemidler kastes i vanlig søppel).
  • Det er ikke dokumentert for dobbeltkontroll i legemiddelhåndteringsprosesser der det er nødvendig (eksempel: destruering av legemidler grunnet endringer i dosetten/multidoseposer).

► Meld avvik her: Uønsket hendelse og avvik (Ikke tilgjengelig)

Meldes under hendelsestype: Legemidler - Tilgjengelighet. Velg aktuell underkategori.