Denne rutinen er for deg som skal henvise innbygger med behov om utendørs trygghetsalarm, og for deg som skal fatte vedtak.
► Steg 1: Henvise innbygger
Ansvarlig: Bydeler
Det er helsepersonell som vurderer om det er utendørs trygghetsalarm som best dekker innbyggers behov.
|
|
|
► Steg 2: Motta og behandle søknad om utendørs trygghetsalarm
Ansvarlig: Bydeler
► Steg 3: Vurdere innbyggers behov for utendørs trygghetsalarm
Ansvarlig: Bydeler
Denne rutinen er for deg som skal kartlegge innbyggers behov og vurdere om utendørs trygghetsalarm er rett tiltak for innbygger, og for deg som skal bestille utstyr.
Søknader om tildeling av alarmer og utstyr utover digital trygghetsalarm til innebruk, skal behovprøves før vedtak om slike utvidede trygghetspakker fattes. Dette skal gjelde for alle aldersgrupper. Viser til egenbetaling for trygghetsalarmer 2024.
► Steg 1: Avtale kartleggingsbesøk hos innbygger
Ansvarlig: Bydeler
► Steg 2: Kartlegge innbyggers behov og egnethet
Ansvarlig: Bydeler
Før innbygger kan få innvilget tjenesten utendørs trygghetsalarm, må det gjøres en behovskartlegging og en ansvarsavklaring mellom innbygger, pårørende, alarmsentral og eventuelt tjenesten.
Behovskartlegging skal sikre at utendørs trygghetsalarm er hensiktsmessig og nødvendig. Den som utfører kartleggingen har dialog med pårørende og/eller tjenesten som kjenner innbyggeren sine vaner og rutiner. I noen tilfeller kan pårørende fylle ut etableringsskjema selv og dele det med medarbeider i bydel.
Under kartleggingssamtalen skal det avklares, og informeres om: |
|
► Steg 3: Dokumentere resultat av kartleggingen og fatte vedtak
Ansvarlig: Bydeler
Skjema og brukerveildere
OK_Trygghetsalarm/trygghetspakke _etablering og kartlegging |
► Steg 4: Bestille trygghetsalarm
Ansvarlig: Bydeler
Fremgangsmåte fletting av etableringsskjema: Gerica - Trygghetspakker - saksbehandling, egenbetaling og fakturakontroll - Brukerveileder
Ansvarlig: Alarmsentral
Bestille trygghetsalarm ved hasteoppdrag Ansvar: Bydeler I tilfeller hvor innbygger har behov for å få en tjeneste etablert raskt (for eksempel at de skrives ut fra sykehus) skal følgende rutine følges:
|
Denne rutinen er for deg som skal starte opp tjenesten, og følge opp innbygger i oppstartsperioden.
► Steg 1: Utlevering av utstyr og opplæring til innbygger og eventuelt pårørende
Før instillasjon:
Alarmsentralen kontakter tjenestemottaker for å avtale utlevering av utstyr og hører om ekstra nøkler og/eller nøkkelkode er på plass.
Lykkes alarmsentralen ikke med å få kontakt etter maks tre forsøk, formidles dette til bydel via 135 OL-beskjedjournal.
I de tilfeller der alarmsentral ikke får tak i tjenestemottaker, skal bydel følge opp saken videre.
Ansvarlig: Bydeler
Utlevering av utstyr:
Ansvarlig: Alarmsentral
Medarbeider fra alarmsentral:
► Steg 2: Følge opp tjenestemottaker i en oppstartsperiode
Ansvarlig: Bydeler
Skjema og brukerveiledere |
OK_Trygghetsalarm/trygghetspakke _etablering og kartlegging |
Denne rutinen er for deg som skal følge opp tjenestemottaker, med utendørs trygghetsalarm, etter oppstartsperioden.
Ansvarlig: Bydeler
Bydelene er ansvarlige for å følge opp at tjenesten virker etter sin hensikt, også når tjenestemottaker ikke har andre tjenester enn utendørs trygghetsalarm.
Alarmsentralen fungerer som en uttrykningstjeneste og mottar alarmer fra trygghetsalarm.
Alarmsentralen:
Ansvarlig: Bydeler
Blir alarmsentralen informert om ny bostedsadresse først skal de sende OL-beskjed til bydel. Ved ny bostedsadresse skal alarmsentralen teste utstyret igjen.
Ansvarlig: Bydeler
I tilfeller hvor en tjenestemottaker flytter på langtidshjem eller går bort, kan trygghetsalarmen deres bli overført til en person på samme bostedsadresse. Trygghetsalarmen har ansvar for oppfølging av utstyr.
Denne rutinen er for deg som skal gjøre evaluering, enten ved jevne tidsintervaller, eller ved endringer i tjenestemottaker fysisk eller kognitive helsetilstand. Det må vurderes om tjenestemottaker fortsatt opplever nytte av utendørs trygghetsalarm, og om tiltaket er forsvarlig.
► Steg 1: Evaluere nytte og forsvarlighet av tiltaket
Evaluering av tjenesten bør gjøres hver 3. måned, eller ved endringer i helsetilstand.
Ansvarlig: Bydeler
Veiledning til evalueringssamtale |
Tips! Bruk gjerne nytte og eksklusjonskriteriene fra Vurder innbyggers behov for utendørs trygghetsalarm som tiltak. |
► Steg 2: Dokumentere evalueringen og endre tiltak ved behov
Ansvarlig: Bydeler
Denne rutinen er for deg som skal avslutte tjenesten. Dette kan være aktuelt for eksempel hvis tjenestemottaker ikke lenger klarer håndtere utendørs trygghetsalarm, endret behov hos tjenestemottaker eller at tjenestemottaker har fått langtidsplass.
► Steg 1: Avslutte (avvikle) tjenesten
Når tjenestemottaker ikke lengre ønsker eller trenger tjenesten (eksempel: død, langtidsplass)
Ansvarlig: Bydeler
Alarmsentralen varsler bydel i 135: OL-Beskjedjournal, hvis alarmsentral får beskjeden om avviklingen først.
Tjenestemottaker eller pårørende skal helst levere utstyr tilbake til alarmsentralen. Informasjon om tilbakelevering står både i vedtaket og i brev om avvikling som sendes innbygger. Dersom tjenestemottaker eller pårørende ikke kan levere utstyr til alarmsentralen, kan alarmsentralen hente utstyr. Bydel faktureres for dette. NB! Tjenestemottaker får både brev fra bydel og alarmsentralen angående innlevering av trygghetsalarm.
Når tjenestemottaker flytter til annen adresse eller langtidsopphold (med videreføring av tjeneste)
Se fremgangsmåte i brukerveileder Gerica: Gerica - Trygghetspakker - saksbehandling, egenbetaling og fakturakontroll - Brukerveileder
► Steg 2: Oppsigelse hos alarmsentral og fakturakontroll
Ansvarlig: Bydeler
Dersom alarmsentral må hente utstyret, faktureres bydel for dette.
Alarmsentralen avslutter tjenesten på tjenestemottaker. Nøkkel leveres tilbake ved fremvisning av ID, sammen med skifteattest/fullmakt eller identisk nøkkelsett.
Rutinen gjelder for bydeler, samt Helseetatens (arbeid med koordinering av faktureringen).
Hver bydel skal ha en kontaktperson for kontroll av faktura. Alarmsentral har e-postliste med kontaktpersonene i bydelene. Dersom kontaktpersonen slutter, må det utnevnes en ny kontaktperson, og meldes til alarmsentral.
For priser og engangskostnader, se her.
► Steg 1: Innvilget trygghetsalarm til utendørs bruk
Ansvarlig: Bydeler
Brukerveileder for fakturering i Gerica |
► Steg 2: Alarmsentral oppretter fakturagrunnlag
Ansvarlig: Alarmsentral
► Steg 3: Fakturakontroll
Ansvarlig: Bydeler
► Steg 4: Eventuell korrigering etter fakturakontroll
Ansvarlig: Alarmsentral
Alarmsentralen:
► Steg 5: Helseetaten mottar fakturagrunnlaget fra alarmsentral
Ansvarlig: Forvalter i Helseetaten
► Steg 6: Alarmsentral sender faktura til bydeler
Ansvarlig: Alarmsentral
► Steg 7: Bydeler mottar og sender ut faktura
Ansvarlig: Bydeler
► Steg 8: Håndtert tilbakemelding om feil
Ansvarlig: Bydeler
Tjenestemottaker mottar faktura fra bydel. Hvis alt stemmer, betaler de fakturaen. Hvis ikke alt stemmer, skal tjenestemottaker sende tilbakemelding til bydelen om dette.
I trygghetspakke 2 kan tjenestemottaker velge mellom to typer trygghetsalarmer: en bærbar alarmknapp og en klokke til utendørsbruk. Begge har mulighet for to-veis tale hvis tjenestemottaker har behov for hjelp fra alarmsentralen. Dette bidrar til at tjenestemottaker opplever trygghet, mestring og økt aktivitet.
Trygghetsalarmene har en funksjon for sporing som kan skrus på i en nødssituasjon. Dette kan for eksempel være hvor tjenestemottaker utløser trygghetsalarmen, men ikke kan gjøre rede for seg selv eller hvor vedkommende er. Da vil operatøren av trygghetsalarmen slå på funksjonen for sporing av lokasjon slik at de kan bistå tjenestemottakeren videre. Det finnes enkelte steder uten mobildekning der hverken mobilen eller trygghetsalarmen vil fungere. Det kan derfor være lurt å fortelle noen hvor du planlegger å gå. Vær oppmerksom på at denne enheten må lades ofte.
Trygghetsalarm til utendørs bruk krever mye strøm, det er derfor viktig å etablere gode laderutiner og utstyret må lades når innbygger er hjemme. Vi anbefaler derfor at den kombineres med Trygghetspakke 1, som er en innendørs alarm. Da har alltid tjenestemottaker tilgang til en trygghetsalarm inne når den andre lades.
Oslo kommune har vedtatt at trygghetsalarmer skal være en del av tjenestene som tilbys innbygger.
Utendørs tygghetsalarm kan bidra til at innbygger opplever økt trygghet, mestring og aktivitet i hverdagen. Når innbygger trykker på alarmknappen, går varslet til alarmsentralen og det opprettes to-veistale. Rask situasjonsavklaring mellom innbygger og alarmsentral kan føre til økt trygghet for innbygger og raskere hjelp. Dette medvirker til selvstendighet og frihet for tjenestemottakere - slik at de kan klare seg selv og bo lenger i eget hjem.
Utendørs trygghetsalarm er spesielt egnet for innbyggere som er redde for å falle, plages med svimmelhet og som klarer å trykke på alarmknappen.
Utendørs trygghetsalarm kan være nyttig for innbygger som:
Utendørs trygghetsalarm bør ikke tildeles innbyggere med:
Helseetaten har en rammeavtale med Sensio for avrop på kjøp og vedlikehold av enhetene tilhørende trygghetspakkene. Sensio tilbyr følgende enheter:
Den bærbare alarmknappen er større enn klokken, og kan festes i en snor rundt halsen eller på et nøkkelknippe. Leveres kun i sort.
Lade bærbar alarmknapp
Den bærbare alarmknappen lades med den medfølgende ladestasjonen. Pass på at metallpolen på den bærbare alarmknappen settes inntil metallpolene på ladestasjonen (se bilde under av en eldre modell). Det er bruker eller pårørende som har ansvar for å lade den bærbare alarmknappen. Metallpolene må stå mot hverandre slik at enheten lades ordentlig i ladestasjonen.
Klokken har SOS-knapp (alarmknapp), skjerm som viser tid og dato. Klokken er kun godkjent for bruk i trygghetspakke 2.
Lade klokke
Klokken lades med magnetisk ladekabel. Pass på at metallpolene på laderen fester seg til klokken (se bilde under). Det er bruker eller pårørende som har ansvar for å lade klokken.
Laderen bruker en vanlig stikkontakt. På den andre enden har den metallpoler som festes til klokken.
Metallpolene på baksiden av klokken hvor ladekabelen skal festes.
Slik ser ladekabelen ut når den sitter riktig på klokken.
Alarmsentralen er kun ansvarlig for utrykning innenfor Oslo kommunes grenser, ved alarm fra utendørs trygghetsalarm. Ønsker tjenestemottaker å ha trygghetsalarm med på reise utenfor Oslo kommune vil ikke alarmsentralen rykke ut på alarmer, men formidle behov til tjenestemottakers registrerte kontaktperson.
Skal tjenestemottaker ta med seg trygghetsalarm utenfor Oslo kommunes grenser, skal dette formidles til alarmsentralen av tjenestemottaker eller pårørende. Dersom bydelen får beskjed, kan dette kommuniseres via 135: OL-beskjedjournal (endringsskjema benyttes som vedlegg til denne informasjonen.) Det er viktig at det kommer frem i meldingen hvem som skal kontaktes ved reiser utenfor Oslo kommune, reisemål og forventet lengde på reisen. Når tjenestemottaker er tilbake, skal dette formidles til alarmsentralen via 135: OL-beskjedjournal.
Responssentertjenester for trygghetspakker leveres av Carieum AS. Responssenter er en alarmsentral som tar imot, vurderer, dokumenterer og responderer på varsler fra trygghetsalarmene som tjenestemottakeren benytter. Responstjenesten må ikke forveksles med legevaktsentralen og Akuttmedisinske kommunikasjonssentralen (AMK). Responssenter er i drift og tilgjengelig 24/7/365 og har en tjeneste for utstyrslogistikk, nøkler og innbyggerstøtte.
Velferdsteknologi Applikasjonen sammenstiller og tilgjengeliggjøre informasjon om trygghetsalarmer fra forskjellige kilder (EPJ-system, responsløsningen, leverandører og folkeregister).
Formål:
Gi ansatte verdifull innsikt for oppfølging av trygghetsalarmer, slik at de proaktiv kan tilpasse tjeneste for innbyggernes beste. Innhold:
Brukerveileding for VFT-applikasjonen |