Innholdsfortegnelse
Hensikten med rutinen
Hvem gjelder rutinen for
Ansvarsfordeling
Istandgjøring av legemidler
Begrepsforklaring
Eksempler på avvik fra rutine
Hensikten med rutinen
- Sikre forsvarlig og forskriftsmessig istandgjøring av legemidler.
Hvem gjelder rutinen for
- Ledere med ansvar for legemiddelhåndtering i tjenesten.
- Sykepleiere/vernepleiere/farmasøyter som skal istandgjøre legemidler.
Ansvarsfordeling
- Virksomhetsleder har overordnet ansvar for legemiddelhåndtering i tjenesten.
- Tjenesteleder (leder for tjenestestedet) har ansvar for at
- Medarbeiders leder har ansvar for at
- Sykepleiere/vernepleiere/farmasøyter har ansvar for å
Istandgjøring av legemidler
Ansvarlig: Sykepleier/vernepleier/farmasøyt
Det er et felles mål at pasienter som mottar hjelp fra tjenesten til håndtering av legemidler tildeles multidose. Dette bidrar til økt pasientsikkerhet, mer effektivt arbeid og mindre legemiddeldestruksjon.
► Doser kun i dosett ved
- hyppige endringer av legemidler (eksempel: Marevan)
- bruk av legemidler som ikke kan pakkes i multidose. Sjekk SPC (preparatomtale) i Felleskatalogen om legemidler kan doseres i dosett eller om de av ulike årsaker må oppbevares i original emballasje (eksempel: HMS, kjemiske og fysiske egenskaper kan endres når de tas ut av original emballasjen).
- påvente av multidoseoppstart
- tidsbegrenset behandling (eksempel: antibiotikakurer)
- legemiddelendring som haster når pasient har multidose
► Generelt:
- Legemiddelliste i Gerica skal alltid være oppdatert før istandgjøring, og dobbeltkontrolleres av en annen sykepleier/vernepleier/farmasøyt.
- Medarbeidere som istandgjør og dobbeltkontrollerer istandgjorte legemidler, skal arbeide systematisk uten forstyrrelser.
- Istandgjøring skal utføres på egnede medisinrom/arbeidsflater på tjenestestedet for å sikre faglig forsvarlig praksis (Legemiddelhåndtering - Medisinrom/medisinlager og oppbevaring av legemidler).
- Istandgjorte legemidler merkes med pasientens fulle navn, fødselsdato, legemiddel, styrke, dose, tidspunkt og administrasjonsmåte.
- Legemidler i dosett: merk dosett med pasientens fulle navn og fødselsdato og sørg for at oppdatert legemiddelliste følger med.
- Det skal utføres egenkontroll og dobbeltkontroll ved istandgjøring.
- En oppdatert utskrift av legemiddellisten fra Gerica eller sist oppdaterte ordinasjonskort fra apoteket skal alltid oppbevares i en perm på tjenestestedet og i pasientens hjem. Dette er spesielt viktig dersom Gerica er nede, eller om LMP-systemet ikke fungerer.
► Spesielt for istandgjøring av legemidler etter hjemkomst fra sykehus/helsehus:
- Sykehus/helsehus skal sende med legemidler for minst tre virkedager (i henhold til Anbefalinger om samarbeid for hjemmeboende pasienter som får legemidler i Multidose i regi av kommunen og samhandlingsavtale for Ahus-sektor).
- Kontakt sykehus/helsehus for å sende manglende legemidler med drosje, eller be om e-resept for henting på apotek.
- Hvis nødvendige legemidler ikke sendes med, vurder om pasienten skal returneres til sykehus/helsehus dersom forsvarlig medisinsk behandling ikke er mulig å gi hjemme. Vurder om pasienten var utskrivningsklar i utgangspunktet.
Istandgjøring av dosett og dagsposer
Ansvarlig: Sykepleier/vernepleier/farmasøyt
► Steg 1: Kontroll og oppdatering av legemiddelliste
Tilhørende tiltak i Gerica: x.4.2.8 Legemiddelliste - oppdatering og kontroll
- Kontroller at legemiddellisten er oppdatert mot elektroniske meldinger, kjernejournal og eventuelle epikriser. Legemiddellisten skal alltid oppdateres av to sykepleiere/vernepleiere/farmasøyter.
- Oppdater legemiddellisten i Gerica med nøyaktig preparatnavn, styrke på legemidlet og antall (navnet og styrken som står på emballasjen ved doseringstidspunkt), slik at legemiddellisten samsvarer med legemidlene som faktisk doseres i dosetten. Eksempel: Hvis det må benyttes andre styrker enn det som er ordinert (flere tabletter av lavere styrke eller delte tabletter av høyere styrke) skal legemiddellisten oppdateres i tråd med det som faktisk doseres.
► Steg 2: Doser i dosett/dagsposer
Tilhørende tiltak i Gerica: x.4.2.1 Legemidler - legge i dosett
For praktisk gjennomføring av dosering, se VAR-prosedyre: Istandgjøring av per-os-legemidler.
- Sørg for at dosetten er rengjort og merket med pasientens fulle navn og fødselsnummer.
- Kontroller at det er samsvar mellom identiteten på dosetten og legemiddellisten det doseres etter.
- Sjekk i Felleskatalogen (SPC preparatomtale) for oppbevaringsbetingelser, spesielle regler for håndtering av legemidler og vurder om legemidlet kan doseres/tas ut av original forpakning.
- For opplysninger om knusing/deling av tabletter eller åpning av kapsler, følg legens forskrivning og/eller knuse- og delelisten fra OUS.
- Cytostatika tabletter og -kapsler skal ikke tas ut av original forpakning.
- Sjekk alltid holdbarhetsdato på legemidlet.
- Unngå å ta på legemidler direkte, om mulig - benytt medisinskje, pinsett eller hansker.
- Utfør narkotikaregnskap med dobbeltkontroll ved dosering av legemidler i reseptgruppene A og B.
- Sørg for at det er nok legemidler til neste dosering. Dersom det ikke er nok, bestill legemidlene. Husk å ta høyde for ferie og helligdager. Skal pasient på utenlandsreiser må pasient ha med bekreftelse fra lege/apotek ved reise (Schengen-attest). Dersom Pasientnett ikke benyttes til bestilling av legemidler bør det dokumenteres i 136-fagjournal hva som er bestilt.
- Legg ved en ny oppdatert legemiddelliste sammen med dosetten ved utlevering , dersom det er gjort endringer i legemiddellisten. Sørg for at legemiddellisten samsvarer med legemidlene som faktisk er dosert i dosetten, da er det ikke behov for eget dosettkort. Oppdatert legemiddelliste skal alltid være tilgjengelig ved utdeling av legemidler.
► Steg 3: Dokumenter dosering i dosett/dagsposer
- Signer elektronisk i Gerica at dosett er istandgjort. Dosert legemiddel med styrke, dose og tidsintervall skal fremkomme. Har du dosert alt fra legemiddellisten kan oppdraget merkes som utført.
- Dokumenter i 136-fagjornal knyttet til tiltak "x.4.2.1 Legemidler - legge i dosett" når det kun er dosert enkeltlegemidler fra legemiddellisten (da er ikke alt fra legemiddellisten dosert) med informasjon om hvilke legemidler som er dosert (eksempel: Dosert Paracet 500mg, 1 tablett om kvelden, fra og med, til og med).
Ved bruk av papirskjema må utfylt skjema scannes inn i Gerica.
► Steg 4: Kontroll av dosett/dagsposer
Tilhørende tiltak i Gerica: x.4.2.7 Legemiddeldosett - kontrollere
- Alle doseringer skal kontrolleres av annen sykepleier/vernepleier/farmasøyt.
- Det skal ikke deles ut legemidler fra dosetter som ikke er dobbelkontrollert, og det skal komme tydelig frem at dobbeltkontroll er utført.
► Steg 4: Dokumenter dobbeltkontroll av dosett/dagsposer
- Signer elektronisk i Gerica for at dosett er kontrollert. Dersom alt er riktig ved dobbeltkontroll kan oppdraget merkes som utført.
- Dokumenter i 136-fagjornal knyttet til tiltak "x.4.2.7 Legemiddeldosett - kontrollere" ved behov for dokumentasjon utover at kontrollen er utført.
Ved bruk av papirskjema, skal det fremgå at kontrollen er utført og signert.
Istandgjøring av medisindispenser (Pilly SMS)
- Ved dosering av medisinbrett til Pilly SMS benyttes samme fremgangsmåte og gjennomføres dobbeltkontroll som for vanlige dosetter.
- Se håndbok for digital medisineringsstøtte for fremgangsmåte: Pilly SMS.
Endringer i doserte legemidler
► Steg 1: Meldt legemiddelendring
Ansvarlig: Sykepleier/vernepleier/farmasøyt som mottar endring eller er ansvarlig på vakt
- Oppdater legemiddellisten i Gerica etter meldte endringer.
- Sørg for dobbeltkontroll av oppdatert legemiddelliste.
- Utfør selv, eller avtal at annen sykepleier/vernepleier/farmasøyt skal utføre endringen i dosett så raskt som mulig (innen samme vakt).
Hvis endringene er gjort av en annen lege enn fastlegen, informer fastlege via elektronisk melding.
► Steg 2: Endre innhold i dosett
Ansvarlig: Sykepleier/vernepleier/farmasøyt som er ansvarlig for å utføre endringen.
- Endre innhold i dosett etter ny legemiddelliste.
- Kasser eventuelle legemidler som ikke lenger skal brukes (ved endring av styrke eller seponering av legemiddel).
- Før inn i narkotikaregnskap for legemidler i reseptgruppe A og B (mottak, uttak og eventuelt destruksjon).
- Sørg for dobbeltkontroll av ny dosett.
► Steg 3: Dokumenter endringene
- Dokumenter i 136-fagjournal hvilke endringer som er gjort.
- Skriv ut to eksemplarer av ny legemiddelliste (en skal være tilgjengelig ved tjenestested og en tas med ut til pasienten).
Endringer i innhold i multidosepose
Se egen rutine: Endringer i innhold i multidosepose
Istandgjøring og tilberedning av injeksjoner og infusjoner
► Generelt:
- Bruk alltid aseptisk arbeidsteknikk ved istandgjøring: VAR - Aseptisk prosedyre (Ikke tilgjengelig).
- Ved tilberedning av antibiotika skal det helst benyttes lukkede legemiddeloverføringssett for å forhindre forurensning av legemidlet og eksponering til den som tilbereder.
- Legemidlet vurderes visuelt etter tilberedning for å sikre at det ikke er utfellinger, misfarging, uoppløst legemiddel eller liknende.
- Legemidler i sprøyte skal lukkes med steril propp og merkes med pasientens fulle navn, fødselsdato, legemiddel, styrke, dose, tidspunkt og administrasjonsmåte. Se under for bruk og bestilling av etiketter til merking av sprøyter.
- Merk at faktorer som legemidlets egenskaper, personalets kompetanse og arbeidsteknikk ved opptrekk, mikrobiologiske forhold og oppbevaringsbetingelser vil kunne påvirke legemidlets holdbarhet.
- For fastsetting av holdbarhet: bruk tabell som angir brukstider av sterile legemidler etter anbrudd.
► For istandgjøring av injeksjoner og infusjoner se tilhørende VAR-prosedyrer:
- VAR - Tilberedning av legemidler til injeksjon og infusjon (Ikke tilgjengelig)
- VAR - Tilberedning av infusjonsvæske med legemiddeltilsetning (Ikke tilgjengelig)
- VAR - Klargjøring av infusjonsvæske uten legemiddeltilsetning (Ikke tilgjengelig)
- VAR - Opptrekking av legemiddel fra ampulle (Ikke tilgjengelig)
- VAR - Opptrekking av legemiddel fra hetteglass med injeksjonsvæske ved bruk av opptrekkskanyle (Ikke tilgjengelig)
- VAR - Opptrekking av legemiddel fra hetteglass med pulver ved bruk av opptrekkskanyle (Ikke tilgjengelig)
► Etiketter til merking av sprøyter, ziplockposer og annet:
Etiketter kan skrives ut på A4 format direkte fra Gerica. Fremgangsmåte:
- stå på riktig pasient i brukerbildet
- trykk på fletting
- velg dokumentmal id: 4282 OK_Etiketter Legemidler, da kommer pasientens navn og fødselsnummer automatisk på etiketten
- skriv resten av viktig informasjon som skal være på etikketen
- legg inn A4-ark med selvklebende etiketter i skriver (har dere ikke selvklebende etiketter kan det printes ut på vanlig ark og klippes opp, må da festes på sprøyte med tape)
- fest etikettene som skrives ut på sprøyter eller ziplock poser
Selvklebende etiketter kan for eksempel bestilles fra Lyreco. Størrelsen på etiketter 63,5 mmx33,9mm, 100 stk med varenummer 1486505.
Istandgjøring av andre legemiddelformer
► Generelt:
- Bruk tiltak i Gerica: x.4.2 Istandgjøring av legemidler.
- Holdbarhet etter anbrudd skal alltid angis i tilhørende tiltak i tiltaksplanen.
- Påfør tidspunkt for anbrudd (dato og klokkeslett) på beholder til legemidlet (eksempel: mikstur, brusetabletter og dråper).
- Istandgjøring av andre legemiddelformer (mikstur, granulat/pulver og brusetablett) gjøres like før utdeling.
For generell istandgjøring av dråper, miksturer, granulat/pulver se: VAR - Istandgjøring av per os-legemidler (Ikke tilgjengelig)
► Mikstur i sprøyte - istandgjøring og oppbevaring
- Trekkes opp like før utdeling. Det bør generelt ikke trekkes opp flere doser av gangen, da flere forhold kan påvirke effekt og holdbarhet til legemidlet (legemidlets innhold, lys, temperatur).
- Dersom dosen ikke administreres umiddelbart, skal administreres av andre enn den som trekker opp, eller det trekkes opp flere doser for oppbevaring hos pasient, må sprøyten lukkes med propp og merkes med pasientens fulle navn, fødselsdato, legemiddel, styrke, dose, tidspunkt og administrasjonsmåte (for etiketter, se her).
- Generell holdbarhet for mikstur er 3 døgn i kjøleskap, men dette kan variere og må vurderes for hvert enkelt legemiddel.
- Eksempler på istandgjorte legemidler som ikke kan oppbevares i sprøyte og i kjøleskap:
- Orfiril mikstur (valproat): virkestoffet kan feste seg til plasten i sprøyten og kan føre til at dosen blir mindre og effekten uteblir (spesielt der dosene er lave).
- Sandimmun Neoral mikstur (ciklosporin): må oppbevares i romtemperatur fordi den inneholder olje som kan stivne når det er kaldt.
- Keppra mikstur: må oppbevares i romtemperatur fordi miksturen blir tyktflytende.
► Dokumentering av istandgjøring og eventuelt dobbeltkontroll av andre legemiddelformer
- Signer elektronisk i Gerica at legemiddel er istandgjort. Dosert legemiddel med styrke, dose og legemiddelform skal fremkomme.
- Når det er krav om dobbeltkontroll skal dobbeltkontrollen dokumenteres.
- Bruk tiltak i Gerica: x.4.2.15 Legemiddel- Dobbeltkontroll
- Eventuelt dokumenter istandgjøring og dobbeltkontroll i 136-fagjornal knyttet til tiltak i Gerica: x.4.2 Istandgjøring av legemider.
Ved bruk av papirskjema må utfylt skjema scannes inn i Gerica.
Istandgjøring av legemidler i pasientens hjem
Legemidler bør så langt som mulig oppbevares og istandgjøres på medisinrommet ved tjenestestedet. Dette sikrer bedre oversikt og kontroll av legemiddelhåndteringsoppgaver, og reduserer risiko for feil. Det er kun legemidler som skal istandgjøres like før bruk, som bør oppbevares og istandgjøres i hjemmet (eksempel: miksturer, øyedråper, øyesalve og lignende).
Legemidler kan kun istandgjøres hjemme hos pasient hvis det anses faglig forsvarlig. Før istandgjøring av legemidler i pasientens hjem skal det derfor gjennomføres en risiko- og sårbarhetsanalyse der følgende forhold vurderes:
- Hygiene og arbeidsforhold.
- Mulighet for dobbeltkontroll.
- Tilgang på PC: Ved dosering av dosetter eller dagsposer bør kjernejournal og elektroniske meldinger være tilgjengelig, for å kunne sikre at legemiddellisten er oppdatert og riktig på doseringstidspunktet. Endringer kan skje etter at listen er klargjort på kontoret, og det er viktig å sjekke for eventuelle oppdateringer.
- Ressursbruk: Vurder om det blir spart tid dersom en annen medarbeider skal komme og kontrollere dosetten. For å få gjennomført en riktig faglig dobbeltkontroll bør alle legemidler i original emballasje legges frem, hvert enkelt legemiddel identifiseres, kontrolleres at indikasjonen foreligger og om doseringen stemmer overens med det som er ordinert.
Egenkontroll og dobbeltkontroll
► Egenkontroll og dobbeltkontroll ved istandgjøring
Egenkontroll ved istandgjøring skal alltid utføres. Dobbeltkontroll skal gjennomføres der risikoen for feil og skade er tilstede. Dobbeltkontroll innebærer at to personer hver for seg kontrollerer og bekrefter at en oppgave er utført korrekt, og i henhold til eventuelt fastsatt prosedyre, ved å signere, manuelt eller elektronisk.
► Eksempler på områder der dobbeltkontroll skal gjennomføres for å redusere risikoen for feil:
- Endringer og manuelle registreringer av legemidler i legemiddellisten i Gerica.
- Istandgjøring av legemidler i dosett, også endringer av allerede kontrollerte dosetter.
- Endringer av legemidler istandgjort som multidose (overføring til dosett).
- Bytte mellom byttbare legemidler ("generisk bytte"), der dette er aktuelt.
- Istandgjøring av legemidler i andre administrasjonsformer (eksempel: dråper, mikstur, plaster etc.).
- All føring av mottak/uttak/retur/månedlig kontroll av legemidler i reseptgruppene A og B.
- Istandgjøring av injeksjoner, infusjoner (eksempler: opptrekk fra ampulle/hetteglass, tilkoblinger av infusjonssettet).
- Tilsetning og/eller tilberedning av sterile legemidler som intravenøse injeksjons- og infusjonsvæsker (eksempel: intravenøs antibiotika, morfin, midazolam etc.).
► Følgende kontrolleres ved egenkontroll og dobbeltkontroll, opp mot ordinert legemiddel i legemiddellisten:
- Legemidlets navn og/eller virkestoff
- Visuell kontroll av utseende (tableter/kapsler, infusjoner/injeksjoner og flytende legemidler)
- Legemiddelform og administrasjonsmåte
- Styrke/dose
- Tidspunkt for utdeling
- Holdbarhet
► Hvis aktuelt kontrolleres også:
- Merking av tilberedt legemiddel
- Opptrukket volum/dose
- Holdbarhet på tidligere anbrutt beholder
- Tid siden forrige dose ble gitt
- At maksimal døgndose for behovslegemidler ikke overskrides
Generisk bytte (synonympreparater)
- Fanen "medisinbytte" i Felleskatalogen skal benyttes for å kontrollsjekke om et legemiddel er byttbart med det som er foreskrevet eller har kommet inn som endring på ordinasjonskortet/e-resepten.
- Endre legemiddelnavn i legemiddellisten i Gerica ved generisk bytte slik at det til enhver tid er samsvar mellom legemiddellisten og det legemidlet som er istandgjort og skal gis til pasienten.
Begrepsforklaring
- Istandgjøring: tilberedning eller annen klargjøring av legemiddel før utdeling til pasienten. Kan omfatte utregninger, merking, generisk bytte, oppmåling, knusing, deling.
- Dobbeltkontroll: "(…) når to personer, som hver for seg, og ved å signere manuelt eller elektronisk, bekrefter at en oppgave er utført korrekt, og i henhold til eventuelt fastsatt prosedyre".
- Tilberedning: enkel tilvirkning av et legemiddel som på grunn av kort holdbarhet, må gjøres bruksferdig umiddelbart før bruk.
- Anbruddsdato: dato for når legemidlet tas i bruk. Anbruddsdato skal alltid påføres legemidler hvor holdbarheten blir forkortet i forhold til opprinnelig utløpsdato.
- Ordinasjon av lege: Når lege forskriver, forordner legemidler, bestemmer legen at legemidlet kan gis til pasienten/ tas av pasienten.
Eksempler på avvik fra rutine
- Det er ikke dokumentert for dobbeltkontroll i legemiddelhåndteringsprosesser der det er nødvendig (eksempel: endringer i dosetten, multidoseimport og endringer av legemiddelliste i Gerica)
- Legemiddelliste er ikke oppdatert
- Det doseres legemidler i dosett som burde vært i multidose
- Seponerte legemidler blir ikke fjernet fra dosetten/multidosen, og gis fortsatt til pasienten
- Det doseres legemidler i dosett som skulle vært oppbevart i original emballasje
- Det doseres dosett hjemme hos pasient under uegnede forhold