Legemiddelhåndtering - Utdeling og administrering v. 1.0

Innholdsfortegnelse

Hensikten med rutinen
Hvem gjelder rutinen for
Ansvarsfordeling
Utdeling og administering av legemidler

Uønskede hendelser/avvik
Begrepsforklaring


Hensikten med rutinen

  • Sikre at pasienter får utdelt riktig legemiddel på riktig måte, i riktig dose og styrke til riktig tid.
  • Samle relevant kunnskap for å kunne dele ut og administrere legemidler på en forsvarlig måte

Hvem gjelder rutinen for

  • Ledere med ansvar for legemiddelhåndtering i tjenesten.
  • Fagansvarlige som har ansvar for å gi opplæring i legemiddelhåndteringsoppgaver.
  • Sykepleiere, vernepleiere, farmasøyter og andre medarbeidere med godkjent fullmakt til å dele ut legemidler. 

Ansvarsfordeling

  • Virksomhetsleder har overordnet ansvar for legemiddelhåndtering i tjenesten.
  • Tjenesteleder (leder for tjenestestedet) har ansvar for at
  • Medarbeiders leder har ansvar for at
  • Sykepleiere/vernepleiere/ farmasøyter/medarbeidere med fullmakt i legemiddelhåndtering har ansvar for å
    • følge rutinen
    • melde fra om uønskede hendelser og nesten hendelser i EQS
    • utføre legemiddelhåndtering etter vedtak og skriftlig avtale med pasient

Ansvarsavklaring mellom tjenestested og pasient

Når tjenestestedet, helt eller delvis, overtar ansvar for legemiddelhåndtering, skal det foreligge en skriftlig avtale mellom tjenestestedet og pasient som beskriver hva tjenestestedet har ansvar for. 

Legemiddelhåndtering - Avtale om hjelp til legemiddelhåndtering


Utdeling og administrering av legemidler

Hvem kan dele ut og administrere ulike legemidler og legemiddelformer

Utlevering av ferdig istandgjorte legemidler kan, i tillegg til sykepleiere/vernepleiere/farmasøyter, gjøres av medarbeidere med fullmakt i legemiddelhåndtering. Eventuelle begrensninger skal være tydeliggjort i fullmakten. Egnethet og formell utdanning avgjør hva medarbeider kan få fullmakt og utvidet fullmakt til. 

Se detaljer for ulike yrkesgrupper her:

Forskjellen på utdeling og overlevering av legemidler

Utdeling av legemidler:

Den som deler ut legemidler skal

  • vurdere pasientens tilstand før utdeling.
  • observere inntaket og umiddelbare reaksjoner.
  • observere senere reaksjoner knyttet til legemiddelbruken.
  • reflektere over og rapportere virkningen eller manglende effekt.

► Tilhørende tiltak i Gerica: x.4.1 Gi legemiddel


 Overlevering (eksempel: overlevering av multidoserull hver 4. uke, dosett og digital medisineringsstøtte):

Pasienten:

  • tar legemidler selv.
  • har ansvar for å melde ifra om endringer som oppstår.

Den som overleverer legemidler, skal:

  • dokumentere og følge opp observasjoner.
  • sette inn nye tiltak ved behov, basert på tilbakemeldinger fra pasienten selv rundt legemiddelhåndtering, i samarbeid med ansvarlig sykepleier og eventuelt fastlege.

► Tilhørende tiltak i Gerica: x.4.1.1 Legemiddel - overlevere

Administrering av ulike legemiddelformer

Gjelder ved administrering av alle legemiddelformer:

  • Les tiltaket for å se hva som skal gjøres og hvilke legemidler som skal administreres på det aktuelle tiltaket og tidspunktet.
  • Sjekk at det er riktig pasient ved å spørre etter fullt navn og fødselsdato. Kan ikke pasient svare for seg, må pasienten identifiseres på en annen måte.
  • Bruk alltid legemiddellisten i Gerica. 
  • Bruk oppdatert ordinasjonskort til å skaffe oversikt over alle legemidler som skal gis/leveres. Felleskatalogen og bilderapporten som kommer med ordinasjonskort kan brukes til å identifisere legemidlene som ligger i multidoseposene/dosetter. 
  • Finn frem alle legemidler som skal deles ut (inkludert andre legemiddelformer som skal gis utenom multidose/dosett/dagsposer). 
  • Kontroller kvaliteten på legemidlene/utstyret:
    • ingen synlig skade på legemidlene (eksempel: knuste tabletter/åpne kapsler og misfarging).
    • at legemidlene er oppbevart riktig og er holdbare (eksempel: noen øyedråper er kun holdbare i 4 uker i kjøleskap etter anbrudd).
    • ingen synlig skade på utstyr (eksempel: sprøyter, kanyler, hull på multidosepose og feil på dosett)
  • Vurder alltid pasientens tilstand før utdeling/overlevering av legemidler (eksempel: svimmel, sløv, vondt i halsen og diaré). Kontakt ansvarlig på vakt ved usikkerhet.

Husk at ingen reseptpliktige legemidler skal utleveres til annen person enn de er ordinert og rekvirert til.

Fremgangsmåte for administrering av ulike legemiddelformer

Tabletter og kapsler fra dosett/multidose/dagsposer

Informasjon om hvert enkelt legemiddel finnes i Felleskatalogen under avsnittet "Dosering", og i pakningsvedlegget (pasientinformasjon).

Utstyr

  • Legemiddelliste på LMP/i Gerica
  • Tablett-deler/knuser, tablettskje og medisinbeger
  • Minst et halvt glass vann (juice bør unngås)

► Ved utdeling 

Utdeling fra multidose (husk at det kan være flere poser på samme tidspunkt):

  • Antall tabletter/kapsler telles og kontrolleres mot legemiddellisten i Gerica.
  • Kontroller kvaliteten på legemidlene: ingen synlig skade (eksempel: knuste tabletter/åpne kapsler og misfarging).
  • Klipp opp posen (eventuelt riv forsiktig).
  • Tomme multidoseposer kan kastes i vanlig søppel, hvis navn og fødselsdato fjernes/klippes i stykker.
Utdeling fra dosett:
  • Antall tabletter/kapsler telles og kontrolleres mot legemiddellisten i Gerica.
  • Kontroller kvaliteten på legemidlene: ingen synlig skade (eksempel: knuste tabletter/åpne kapsler og misfarging).

Legemidler som skal løses opp i vann, smelte i munnen, suges eller tygges

► Tilhørende tiltak i Gerica: x.4.1 Gi legemiddel

► Hvem kan administrere: Alle medarbeidere som har fullmakt i å administrere legemidler (unntatt legemidler tilhørende LAR eller DOT)

  • Brusetabletter og andre tabletter som skal løses opp i vann: Løs tabletten opp i ca. 100 ml vann eller saft (sjekk ev. pakningsvedlegg) og la pasienten drikke oppløsningen.
  • Resoribletter (tabletter som skal løses opp under tungen): La tablett ligge i ro under tungen (sublingvalt) eller mellom kinnet/leppen og tannkjøttet (bukkalt). Tabletten absorberes fra slimhinnen. Det skal ikke inntas mat/drikke før legemidlet er absorbert.
  • Smeltetabletter: Tabletten skal ligge på tungen og smelte.​​
  • Sugetabletter: Tabletten skal suges på, ikke tygges/svelges hel.
  • Tyggetabletter: Tabletten skal tygges grundig før den svelges. Til slutt skal pasienten ha et glass vann for å skylle ned eventuelle tablettrester som ligger igjen i munnhulen.
  • Granulat/pulver: Bland ut granulatet/pulveret i et lite glass vann og la pasienten drikke oppløsningen. Gi pasienten litt mer vann for å skylle ned.

Hentet fra: VAR Healthcare - Portal (varnett.no)

Legemiddelplaster

► Tilhørende tiltak i Gerica: x.4.1.16 Påsette og skifte depotplaster

► Hvem kan administrere

  • Sykepleiere/vernepleiere/farmasøyter kan administrere og bytte alle typer plaster.
  • Helsefagarbeider med fullmakt i legemiddelhåndtering kan bytte alle typer ferdig istandgjorte plaster (inkludert plaster i reseptgruppe A og B, som Norspan og Fentanyl).
  • Ufaglært med fullmakt i legemiddelhåndtering kan kun bytte ferdig istandgjorte plaster som ikke er i reseptgruppe A og B, som Exelon, hormonplaster og nikotinplaster.

Administrering

  • Kontroller
    • pasientens fulle navn og fødselsdato mot legemiddellisten/ordinasjonskortet.
    • legemiddelets navn, styrke og dose mot legemiddellisten/ordinasjonskortet.
  • Fjern gammelt plaster. Hvis man ikke finner tidligere påsatt plaster, må det vurderes med ansvarlig på vakt om det er behov for videre oppfølging og om fastlege bør kontaktes (eksempel: pasient har smerter eller er mer forvirret). 
  • Merk plaster med dato og klokkeslett (om det ikke allerede er gjort), før plaster settes på. Ikke bruk spritholdig tusj ved merking.
  • Sett legemiddelplaster på tørr, ren og intakt hud. Barber område om nødvendig. Området for påsetting skal varieres. Unngå å berøre legemiddelsiden.
  • Brett gammelt plaster sammen med legemiddelside mot legemiddelside, og ta med tilbake til kontoret. Plasteret destrueres som legemiddelavfall.  

VAR-prosedyre:

  • VAR - Administrering av medisinsk plaster (Ikke tilgjengelig)

Miksturer og dråper

► Tilhørende tiltak i Gerica: 

  • x.4.2 Istandgjøring av legemiddel
  • x.4.1 Gi legemiddel

► Hvem kan administrere

  • Sykepleiere/vernepleiere/farmasøyter kan administrere alt av miksturer og dråper.
  • Helsefagarbeider med fullmakt i legemiddelhåndtering kan måle opp og dele ut miksturer. Gjelder ikke for reseptbelagt miksturer og miksturer for legemidler i reseptgruppe A- og B.
  • Ufaglært med fullmakt i legemiddelhåndtering kan måle opp og dele ut miksturer. Gjelder ikke reseptbelagt miksturer og miksturer for legemidler i reseptgruppe A- og B.
  • Helsefagarbeidere og ufaglærte med fullmakt i legemiddelhåndtering kan dele ut ferdig istandgjorte miksturer (i beger og i sprøyte). Gjelder ikke legemidler i reseptgruppe A- og B.

 Istandgjøring

Istandgjøring av miksturer/dråper

Administrering

  • Kontroller
    • pasientens fulle navn og fødselsdato mot legemiddellisten/ordinasjonskortet
    • legemiddelets navn, styrke, dose og administrasjonsform mot legemiddellisten/ordinasjonkortet
    • holdbarhet på istandgjort legemiddel

Salver/kremer

► Tilhørende tiltak i Gerica: x.4.1.17 Smøre reseptbelagt salve/krem

► Hvem kan administrere: Alle medarbeidere med fullmakt i å administrere legemidler.

► Påføring av salver, gel og kremer

  • Kontroller
    • pasientens fulle navn og fødselsdato mot legemiddellisten/ordinasjonkortet
    • legemiddelets navn, styrke og eventuelle merknader mot legemiddellisten/ordinasjonkortet
    • om legemiddelet er holdbart og oppbevart riktig
  • Merk legemidlet med dato ved åpning av ny tube.
  • Påfør legemiddelet på kroppen som angitt i tiltaket. 
  • Bruk hansker ved påføring av medisinske kremer/salver der dette kreves (eksempel: sterke kortison kremer/salver og ved hygieniske årsaker ved sårstell med infeksjoner).
  • Pass på soleksponering ved noen typer salver/gel/kremer (eksempel: Orudis Gel).

VAR-prosedyre:

  • VAR - Påføring av legemiddel på hud (Ikke tilgjengelig)

Øyedråper/øyesalve

► Tilhørende tiltak i Gerica: x.4.1 Gi legemiddel

► Hvem kan administrere: Alle medarbeidere med fullmakt i å administrere legemidler

► Administrering

  • Kontroller
    • pasientens fulle navn og fødselsdato mot legemiddellisten/ordinasjonskortet
    • legemiddelets navn, dose, eventuelle merknader mot legemiddellisten/ordinasjonskortet
    • om legemidlet er holdbart og oppbevart riktig
  • Les oppdrag med beskrivelse av hva du skal gjøre. Husk å vente i minst 5 minutter mellom hver dråpetype dersom pasient står på flere ulike øyedråper som skal gis på samme tidspunkt. 
  • Merk legemidlet med dato ved åpning av ny flaske/tube.
  • Vend/rist beholderen med legemidlet (se detaljer på beholder).
  • Administrer legemidlet etter bruksanvisning og tiltak.

VAR-prosedyrer:

  • VAR - Administrering av øyesalve (Ikke tilgjengelig)
  • VAR - Administrering av øyedråper (Ikke tilgjengelig)

Inhalasjonslegemidler

► Tilhørende tiltak i Gerica: x.4.1.20 Inhalasjonslegemidler

► Hvem kan administrere

  • Sykepleiere/vernepleiere kan administrere alle typer inhalasjoner.
  • Helsefagarbeider med fullmakt i administrering av legemiddelhåndtering kan administrere alle ferdig doserte inhalasjoner.
  • Ufaglært kan etter pasientbunden opplæring administrere Ventoline og Atrovent ved astmaanfall.

Det finnes mange ulike legemiddelformer av inhalasjonslegemidler, og det skal derfor gis praktisk opplæring i bruk av de forskjellige legemidlene.

► Administrering

  • Sørg for at pasient utfører inhalasjon på riktig måte og forstår sitt eget behandlingsregime (eksempel: hvilke legemidler som skal tas, når, hvordan og eventuelle restriksjoner).
  • Ved usikkerhet kan Felleskatalogen brukes til å vise pasienten hvordan legemidlet skal inhaleres.
  • Dersom pasienten ikke er i stand til å inhalere legemiddelet med riktig teknikk etter gjentatt opplæring, må lege kontaktes og nye tiltak settes inn (eksempel: nye legemiddelformer for inhalasjon).

VAR-prosedyrer​​

  • VAR - Administrering av inhalasjonsvæske (Ikke tilgjengelig)
  • VAR - Administrering av inhalasjonsspray (Ikke tilgjengelig)
  • VAR - Administrering av inhalasjonspulver (Ikke tilgjengelig)

Behovslegemidler

Tilhørende tiltak i Gerica: x.4.1 Gi legemiddel

► Hvem kan administrere: 

  • Sykepleier/vernepleier/farmasøyt.
  • Medarbeidere med fullmakt til å administrere legemidler kan dele ut behovsmedisin, forutsatt at legemidlet dekkes i medarbeiders fullmakt (gjelder kun ferdig istandgjorte legemidler). Dette inkluderer også vurdering, observasjon og dokumentering. Ved tvil skal alltid sykepleier/vernepleier kontaktes.

Ved utdeling av hurtigvirkende insulin, se her.

LAR- og DOT-legemidler

Tilhørende tiltak i Gerica: 

  • x.4.1.13 DOT-behandling
  • x.4.1.13.1 Digital DOT-behandlig
  • x.4.1.15.1 LAR-behandling - utlevering
  • x.4.1.15.2 LAR-behandling - gi under tilsyn

► Hvem kan administrere: Sykepleier, vernepleier, farmasøyt og helsefagarbeider med fullmakt i legemiddelhåndtering

► Se rutine:

Oksygen

Se kurskompendium KlinObs s 28, avsnitt administrering av oksygen  DokumentKurskompendium KlinObs

Legemidler i sonde

  • VAR - Administrering av legemidler gjennom nasogastrisk sonde (Ikke tilgjengelig)

Administrering av injeksjoner

Injeksjoner (untatt insulin i ferdigfylt penn og Klexane/Fragmin, se her)

 Tilhørende tiltak i Gerica:

  • x.4.1.10 Injeksjoner s.c.
  • x.4.1.11 Injeksjoner i.m.
  • x.4.2 Istandgjøring av legemidler
  • x.4.2.15 Legemiddel- Dobbeltkontroll

► Hvem kan administrere: Sykepleier/vernepleier/farmasøyt.

 Identifiser pasient og kontroller at du gir riktig legemiddel

  • Kontroller
    • pasientens navn og fødselsdato mot legemiddellisten/ordinasjonskortet
    • legemiddelets navn, administrasjonsmåte (s.c. eller i.m.), styrke og dose mot legemiddellisten/ordinasjonskortet
  • Utfør dobbeltkontroll med en annen sykepleier/vernepleier/farmasøyt ved istandgjøring av legemiddel.
  • Ved ferdig istandgjort legemiddel: sjekk holdbarhetsdato og klokkeslett.

► Istandgjøring av injeksjoner:

► Administrering av injeksjon

Prosedyre for de ulike administrasjonsformene:

  • VAR - Administrering av intramuskulær injeksjon i låret (Ikke tilgjengelig)
  • VAR - Administrering av intramuskulær injeksjon i hoften (Ikke tilgjengelig)
  • VAR - Administrering av subkutan injeksjon (Ikke tilgjengelig)
  • VAR - Administrering av intramuskulær injeksjon i overarmen (Ikke tilgjengelig)
  • VAR - Administrering av intramuskulær injeksjon i setet (Ikke tilgjengelig)
  • Intramuskulær injeksjon i deltamuskelen

Sprøytespisser og stikkende/skjærende avfall kastes i gule kanylebokser/tomme plastflasker. Kanyleboksene/plastflaskene kastes i restavfall.

► Legemidler i livets sluttfase:

Legemiddelhåndtering - Legemidler for lindring i livets sluttfase

► Ved behov for å oppbevare ferdig istandgjorte legemidler:

Sjekkes i tabellen for holdbarhet etter anbrudd av sterile legemidler eller felleskatalogen.

Insulin i ferdigfylt penn

Tilhørende tiltak i Gerica: x.4.1.10 Injeksjon s.c.

Opplæringsvideo om insulinbehandling

► Hvem kan administrere: Sykepleier, vernepleier, farmasøyt og helsefagarbeider med utvidet fullmakt i insulinadministrering.

► Mål blodsukker til pasient

  • Sjekk holdbarhet, oppbevaringsforhold og kvalitet på utstyr som skal brukes. Eksempel:
    • er teststrimlene oppbevart i en tett, lukket beholder og beskyttet mot lys? 
    • sjekk utløpsdato på beholderen til teststrimlene.
    • sjekk at det er riktig størrelse på nål til pennen). 
  • Bruk engangsnåler til å måle blodsukkeret. Det er ikke lov å bruke flergangsnåler. Da må pasient måle blodsukkeret sitt selv. 

Det er viktig at måling av blodsukker skjer på riktig måte, så pasienten får riktig dose med insulin.

 Administrering av insulin i ferdigylt penn

  • Vurder pasientens tilstand og mål blodsukkeret før innstilling av dosen på pennen. Utfør alltid fullstendig egenkontroll før administrering av insulin. Ved usikkerhet skal alltid ansvarlig på vakt kontaktes.
  • Gi insulin (vend pennen forsiktig, husk å rotere på injeksjonssted og bytt nål ved hver injeksjon). Praktisk gjennomføring: VAR - Administrering av insulin med insulinpenn (Ikke tilgjengelig).
  • Følg opp pasient videre dersom angitt dose ikke kan gis (eksempel: svekket allmenntilstand, for lave/for høye blodsukkerverdier, feber etc.).
  • Feil administrereing av insulin kan føre til alvorlige konsekvenser for pasienten. Det anbefales derfor å utføre dobbeltkontroll av insulindose ved administrering.

 Dokumenter i pasientjournal

Dokumenter

  • blodsukker i helsekort (LMP) eller Labjoural-8 (PC)
  • gitt insulindose (antall enheter gitt) i helsehjelpsjournal
  • avvik, eventuelle observasjoner, evalueringer og tiltak i helsehjelpsjournal (eksempel: observasjon - store svingninger i blodsukkerverdier over natten, tiltak - setter inn et ekstra måltid mellom middag og frokosten/fastlege må vurdere om kveldsdosen er for høy)

Det anbefales i tillegg å føre blodsukker og administrert insulindose i kvitteringsskjema som skal ligge hjemme hos pasient. Skjemaet kan brukes til å holde oversikt hjemme hos pasient (eksempel: medarbeider trenger oversikt over historikken, legevakt trenger blodsukkermålinger raskt, pasient skal ta med til fastlege eller pårørende ønsker oversikt). Dokumentasjon på kvitteringsskjema skal ikke erstatte dokumentasjon i pasientjournal.

Fragmin/Klexane i ferdig dosert engangssprøyte

Tilhørende tiltak i Gerica: x.4.1.10 Injeksjon s.c.

► Hvem kan administrere: Sykepleier, vernepleier, farmasøyt og helsefagarbeider med utvidet fullmakt til administrering av Fragmin/Klexane.

  • Pass på at det er riktig styrke, dose og benevning (mg, ml, I.E.).
  • Følg VAR-prosedyre for riktig praktisk gjennomføring: VAR - Administrering av subkutan injeksjon med lavmolekylær heparin (Ikke tilgjengelig).
  • Roter injeksjonsstedet for å unngå fettkuler på injeksjonsstedet. 

Administrering av infusjon

Tilhørende tiltak i Gerica: 

  • x.4.2 Istandgjøring av legemiddel
  • x.4.2.2 Intravenøse legemider
  • x. 4.2.15 Legemiddel- Dobbeltkontroll

► Hvem kan administrere: Sykepleier/vernepleier/farmasøyt.

 Identifiser pasient og kontroller at du gir riktig legemiddel

Kontroller

  • pasientens navn og fødselsdato mot legemiddellisten/ordinasjonskortet
  • infusjonstype, styrke og dose mot legemiddellisten/ordinasjonskortet
  • infusjonshastighet og eventuelt om det skal tilsettes legemidler i infusjonen (husk dobbeltkontroll)
  • infusjonens innhold for utfellinger og misfarge

► Tilberedning, istandgjøring og klargjøring

► Administrering av injeksjon

  • Unngå å plassere infusjoner i direkte sollys.
  • Ved ferdig istandgjort legemiddel: Sjekk holdbarhetsdato og klokkeslett.
VAP (veneport)

PICC-line

  • Skylling før og etter bruk: bruk minimum 40 ml saltvann (for å forhindre at PICC-line går tett). Se prosedyre fra OUS: Skylling og kateterlås.
  • Benytt helst nålfrie koblinger, se prosedyre fra OUS: Skifte av utstyr; infusjonssett; nålfrie koblinger etc.
  • Skylling av perifert innlagt sentralt venekateter (PICC-line) (Ikke tilgjengelig)
  • VAR - Tilkobling av infusjonsvæske til PICC-line (Ikke tilgjengelig)
  • VAR - Frakobling av infusjonsvæske fra PICC-line (Ikke tilgjengelig)
  • VAR - Tilkobling av parenteral ernæring til PICC-line (Ikke tilgjengelig)
  • VAR - Frakobling av parenteral ernæring fra PICC-line (Ikke tilgjengelig)
  • Stell av PICC-line (video)

Sprøytespisser og stikkende/skjærende avfall kastes i gule kanylebokser/tomme plastflasker. Kanyleboksene/plastflaskene kastes i restavfall.

Oppfølging av pasienter som har digital medisineringsstøtte

Tilhørende tiltak i Gerica: x.4.1.19 Skifte multidoserull i dispenser

► Medisindispenser eller elektronisk dosett (Pilly))

Velferdsteknologi - Digital medisineringsstøtte - Hovedmeny

Ansvarlig: Tjenesteansvarlig eller primærkontakt.

  • Følg opp bruken av digital medisineringsstøtte: 
    • individuell rutine for å ta medisinen 
    • mestring og praktisk bruk av medisindispenseren 
    • eventuelle endringer i risiko ved bruk av medisindispenseren 
    • informasjon og observasjoner fra fastlege, pårørende eller andre 
    • eventuelle endringer i fysiske og kognitive funksjoner som kan påvirke bruken 
    • eventuelle endringer i pårørendes situasjon (eksempelvis at pårørende er syk og ikke kan følge opp som tidligere) 
  • Ved besøk på dagsenter/lege/lengre fravær/reiser: hjelp pasient med å mate ut multidoseposene for det planlagte fraværet. 
  • Ved etterfylling av multidoserull/dosering av Pilly skal medarbeider høre med pasient om
    • hvordan det går, særlig med tanke på administreringen av legemidlene
    • det har oppstått noen nye plager (svelgevansker, munntørrhet, bivirkninger)
    • om pasient har vansker/problemer med å ta legemidlene
  • ​Ved endringer i situasjon og behov, sørg for å videreformidle dette til andre som bør informeres (eksempel: tjenesteansvarlig, velferdsteknologikoordinator, saksbehandlere, fastlege og pårørende) og dokumenter i Gerica. 

Dokumentering av utdelte og overleverte legemidler 

Hvordan dokumentere utdeling av faste (daglige) legemidler etter tiltak 

► Eksempel 1: Du har gitt legemiddel etter legemiddelliste og tiltak, og det er ingenting som avviker fra normalen. Pasient tar alle legemidlene, er i sin vanlig/habituell form, har ingen nyoppståtte plager eller bivirkninger, ingen utfordringer med å svelge tabletter/kapsler.

  • Kvitter ut tiltaket knyttet til legemiddelutlevering som en del av utført arbeidsoppdrag.

Her er det ikke behov for å dokumentere noe i fritekst. Ved å kvittere ut oppdraget har du dokumentert at du har gitt alle legemidlene pasient skal ha og at alt har gått som det skal. 

► Eksempel 2: Du skal gi legemiddel etter tiltak, men det oppstår et avvik under utdelingen. Pasient vil ikke ta/motsetter seg å ta legemiddel, har tatt feil legemiddel (eksempel: kveldsdose på morgenen), du har gitt pasient feil legemiddel, du finner ikke multidosepose eller dosett, tabletter i dosett ligger ikke i luken for tidspunkt du skal gi, pasient er i dårligere form enn til vanlig, pasient klager over nyoppstått ubehag/plager eller kaster opp rett etter legemiddelinninntak.

  • Sett i gang tiltak der det er behov for det. Ta kontakt med ansvarlig på vakt. 
  • Dokumenter avviket nøye. Beskriv hva som skjedde, hva ble gjort og eventuelt behov for videre oppfølging. (Eksempel: har pasient kun tatt noen av legemidlene, skal det dokumenteres hvilke eller hvor mange som er tatt). 
  • Kvitter ut tiltaket knyttet til medisinutleveringer som en del av utført arbeidsoppdrag. 
  • Ved behov for videre oppfølging (eksempel: når skal neste multidosepose tas, vitale målinger ved utdeling av legemidler, pasient har tatt for mye legemiddel eller ikke tatt legemiddel og behov for rapportering til lege), lag nytt tiltak "medisinsk oppfølging" der oppfølgingen beskrives.
  • Meld legemiddelhåndteringsavvik som uønsket hendelse/avvik i EQS: Uønsket hendelse og avvik (Ikke tilgjengelig)

Dokumentasjon av legemidler som gis ved behov

  • Dokumenter dato, klokkeslett for utdelingen, legemiddelets navn, -form og -styrke, indikasjon, og antall doser.
  • Effekt av behovslegemidler følges opp og dokumenteres, hvis mulig, - av den som har delt ut legemidlet. Dersom den som har delt ut legemidlet går av vakt, må vedkommende sikre at informasjon om utdelt behovslegemiddel overføres til den som kommer på vakt, slik at det følges opp med nye observasjoner, dokumentasjon og eventuelle tiltak.
  • Observasjoner og evaluering av utgitt behovslegemiddel dokumenteres helst i journal 4: Eventuellmedisin.

Dokumentasjon av bivirkninger og plikt til å melde alvorlige bivirkninger

  • Observerte bivirkninger skal journalføres i Gerica. Uvanlige eller alvorlige bivirkninger varsles via en felles meldeportal for uønskede hendelser i helsetjenesten: Melde.no (det er meldeplikt ved alvorlige bivirkninger, selv uten samtykke fra pasienter).
  • Behandlende lege skal alltid kontaktes for videre medisinsk behandling og oppfølging ved mistanke om alvorlige bivirkninger.

Brukerveileder for dokumentering i Gerica: 

Uønskede hendelser/avvik

Det oppdages at det har skjedd en uønsket hendelse/avvik/feil

  • Varsle ansvarlig sykepleier/vernepleier umiddelbart ved oppdagelse av feil/avvik i forbindelse med utdeling av legemidler (eksempel: feil dose, feil person). 
  • Vurder alvorlighetsgrad og iverksett tiltak i samråd med ansvarlig på vakt.
  • Orienter fastlege om feil utdeling- og inntak snarest mulig etter at feilen er oppdaget. Hvis fastlege ikke er tilgjengelig og feilen vurderes å være av høy alvorlighetsgrad, skal sykepleier/vernepleier vurdere om legevakten skal varsles.
  • Vurder om pasient/pårørende skal informeres om avviket (jfr Pasient- og Brukerrettighetsloven).
  • Dokumenter alle legemiddelhåndteringsavvik i pasientens journal. 
  • Meld legemiddelhåndteringsavvik som uønsket hendelse/avvik i EQS: Uønsket hendelse og avvik (Ikke tilgjengelig).
  • Meld avviket på melde.no ved alvorlig skade på pasienten.

Pasient er ikke hjemme

  • ​Kontakt ansvarlig på vakt.
  • Undersøk hvor pasient kan være og når pasient kan forventes å være hjemme.
  • Ansvarlig på vakt vurderer videre oppfølging.
  • Før neste besøk skal sykepleier/vernepleier vurdere (eventuelt i samråd med farmasøyt) hvilke legemidler som skal gis og om legen skal kontaktes.
  • Dokumenter hendelsesforløpet og iverksatte tiltak i Gerica.
  • Meld uønsket hendelse/avvik i EQS: Uønsket hendelse og avvik (Ikke tilgjengelig).

Følg ellers rutine: Når medarbeider ikke kommer i kontakt med bruker ved avtalt besøk - tjenester i hjemmet

Pasient ønsker ikke å ta legemiddelet eller tar legemidler feil

  • Vurder om ansvarlig på vakt skal kontaktes (eksempler: er det første gang, skjer dette gjentatte ganger og hva slags legemiddel er det pasienten skal ha, noen legemidler er viktige at pasienten tar hver dag).
  • Vurder om du skal komme tilbake til pasient senere.
  • Ved gjentatte ganger, bør det settes inn noen tiltak? Er vedtak og tiltak i tiltaksplanen riktige for pasient? Er det en endring i pasientes tilstand?
  • Kontakt fastlege for å informere om situasjonen og for videre oppfølging.
  • Dokumenter hendelsesforløp godt, med tiltak som er satt i gang og hva som eventuelt funket/ikke funket.
  • Meld uønsket hendelse/avvik i EQS: Uønsket hendelse og avvik (Ikke tilgjengelig).

Begrepsforklaring

  • Bivirkning: En bivirkning er en skadelig og utilsiktet virkning av et legemiddel ved riktig bruk, men også ved for eksempel: overdose, feilbruk, misbruk, medisineringsfeil, feildosering, behandling utenfor godkjent bruksområde og yrkeseksponering.
  • Helsehjelp: Handlinger som har forebyggende, diagnostisk, behandlende, helsebevarende, rehabiliterende eller pleie- og omsorgsformål, og som er utført av helsepersonell.
  • Istandgjøring: Tilberedning eller annen klargjøring av legemiddel for utdeling til pasient.
  • Overlevering: Pasienten tar selv medisiner og har ansvar for å melde ifra om endringer som oppstår. Helsepersonell har alltid ansvar for å dokumentere, følge opp og sette inn nye tiltak dersom observasjoner rundt legemiddelhåndtering tilsier det.
  • Tilberedning: Enkelt tilvirkning av legemiddel på grunn av kort holdbarhet, må gjøres bruksferdig umiddelbart før bruk.
  • Utdeling: Den som deler ut legemidler må vurdere pasientens tilstand før administrering av legemiddel, observere selve inntaket av legemidlet, eventuelle umiddelbare reaksjoner, samt eventuelle reaksjoner som opptrer senere, men som kan knyttes til legemiddelbruken. I forbindelse med utdelingen bør den som deler ut reflektere over virkning, eventuelt manglende effekt av legemidlet, og rapportere dette. Den som deler ut legemidlet må gjøre en vurdering av kvaliteten på legemidlet og eventuelt utstyr som skal benyttes, for eksempel sprøyte, pumpe, eller lignende. Dersom det er mistanke om kvalitetssvikt, må legemidlet ikke deles ut.
  • Vedtak: Et vedtak på helse- og omsorgstjenester er en formell beslutning fra kommunen om hvilke tjenester en pasient eller har rett til å motta. Vedtaket baserer seg på en individuell kartlegging og utredning av personens behov. Vedtaket skal være skriftlig, begrunnet og kan påklages.